Den siste tiden har Statens vegvesen på Svinesund opplevd at trailere som har fått kjøreforbud kjører videre, til tross for av alvorlige feil og mangler på kjøretøyet. Vogntogsjåførene stikker av, uten skilt og papirer.
Oppførselen bekymrer både Statens vegvesen og Utrykningspolitiet.
– Det er jo galematias! For det første er de utrolig egoistiske, dette går jo utover andre veifarende, sier sjef for utrykningspolitiet (UP) i Østfold, Stein-Olaf Røberg til NRK.
Han understreker den åpenbare risikoen ved trailere som ikke har bremsene i orden, og som har en bæreevne som ikke er riktig.
– Hvis noe skulle skje på en firefelts motorvei, med så mye trafikk involvert, så sier det seg at dette kan få katastrofale følger, utbryter en engasjert Røberg.
(Teksten fortsetter under bildet)
Vil luke ut verstingene
Statens vegvesen mener de har en løsning på problemet: å låse lastebilhjulene på trailerne som har fått kjøreforbud.
– Vi er veldig interessert i å luke ut de såkalte verstingene, forteller inspektør i Statens vegvesen, Øyvind Grotterød.
– I den forbindelse ønsker vi å få fysisk stengt dem på plassen, eventuelt ved hjelp av en hjulklave, slik at disse bilene ikke kan stikke fra kontrollplassen, forklarer han.
– Utstyret ligger der
I dag har ikke vegvesenet mulighet til å fysisk holde igjen trailere med kjøreforbud. Nå har de tatt opp saken med Vegdirektoratet.
Inspektør Grotterød forteller at utstyret er tilgjengelig, men at de manger hjemmel til å ta det i bruk.
– Jeg vet engelskmennene har jobbet med dette i mange år. De har klaver som de setter på hjulet. Utstyret ligger der, men vi må få mulighet til å bruke det, understreker han.
Saken er nå oppe til vurdering i Vegdirektoratet.
– Trodde ikke noen stakk av
Leder i Norsk Lastebileierforbund i Østfold, Erik Graarud, mener det er overraskende at man skulle trenge å låse hjulene til lastebiler som har fått kjøreforbud.
– Jeg trodde faktisk at det ikke var noen som stakk av, sier han til NRK.
– Jeg trodde folk respekterte kjøreforbudet og ble stående til feilen var utbedret, enten de var enige i kjøreforbudet eller ikke, fortsetter han.
Graarud er likevel positiv til å låse fast hjulene for å stanse verstingene.
– Hvis det viser seg at det er biler som får kjøreforbud, og stikker av etterpå, så syns jeg den ordningen må være grei, sier han.
Se hele TV-saken her: