Hopp til innhold

Vil låse fast trafikkfarlige trailere

Lastebiler med alvorlige feil og mangler kjører videre, til tross for at de har fått kjøreforbud. Se video!

En lastebil kjørte i full fart til tross for kjøreforbud.

Det er episoder som dette Statens Vegvesen og UP vil unngå. Lastebilen til venstre har fått kjøreforbud på grunn av alvorlige feil og mangler. Video: Privat

Den siste tiden har Statens vegvesen på Svinesund opplevd at trailere som har fått kjøreforbud kjører videre, til tross for av alvorlige feil og mangler på kjøretøyet. Vogntogsjåførene stikker av, uten skilt og papirer.

Stein Olaf Røberg

Stein-Olaf Røberg, sjef i UP i Østfold.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

Oppførselen bekymrer både Statens vegvesen og Utrykningspolitiet.

– Det er jo galematias! For det første er de utrolig egoistiske, dette går jo utover andre veifarende, sier sjef for utrykningspolitiet (UP) i Østfold, Stein-Olaf Røberg til NRK.

Han understreker den åpenbare risikoen ved trailere som ikke har bremsene i orden, og som har en bæreevne som ikke er riktig.

– Hvis noe skulle skje på en firefelts motorvei, med så mye trafikk involvert, så sier det seg at dette kan få katastrofale følger, utbryter en engasjert Røberg.

(Teksten fortsetter under bildet)

Låse fast trailere

Statens vegvesen vil ha lov til å låse fast lastebiler som har fått kjøreforbud.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

Vil luke ut verstingene

Statens vegvesen mener de har en løsning på problemet: å låse lastebilhjulene på trailerne som har fått kjøreforbud.

– Vi er veldig interessert i å luke ut de såkalte verstingene, forteller inspektør i Statens vegvesen, Øyvind Grotterød.

– I den forbindelse ønsker vi å få fysisk stengt dem på plassen, eventuelt ved hjelp av en hjulklave, slik at disse bilene ikke kan stikke fra kontrollplassen, forklarer han.

– Utstyret ligger der

Øyvind Grotterød, inspektør i Statens Vegvesen

Øyvind Grotterød, inspektør i Statens vegvesen.

Foto: Lars Haakon Pedersen / NRK

I dag har ikke vegvesenet mulighet til å fysisk holde igjen trailere med kjøreforbud. Nå har de tatt opp saken med Vegdirektoratet.

Inspektør Grotterød forteller at utstyret er tilgjengelig, men at de manger hjemmel til å ta det i bruk.

– Jeg vet engelskmennene har jobbet med dette i mange år. De har klaver som de setter på hjulet. Utstyret ligger der, men vi må få mulighet til å bruke det, understreker han.

Saken er nå oppe til vurdering i Vegdirektoratet.

– Trodde ikke noen stakk av

Leder i Norsk Lastebileierforbund i Østfold, Erik Graarud, mener det er overraskende at man skulle trenge å låse hjulene til lastebiler som har fått kjøreforbud.

Erik Graarud

Erik Graarud, leder i Norsk Lastebileierforbund i Østfold.

Foto: Odd Skjerdal / NRK

– Jeg trodde faktisk at det ikke var noen som stakk av, sier han til NRK.

– Jeg trodde folk respekterte kjøreforbudet og ble stående til feilen var utbedret, enten de var enige i kjøreforbudet eller ikke, fortsetter han.

Graarud er likevel positiv til å låse fast hjulene for å stanse verstingene.

– Hvis det viser seg at det er biler som får kjøreforbud, og stikker av etterpå, så syns jeg den ordningen må være grei, sier han.

Se hele TV-saken her:

Lastebiler med alvorlige feil og mangler kjører videre, til tross for at de har fått kjøreforbud.

Trailere stikker av.