Og det trengs, sier gruppeleder Jonas Sjolte i MDG.
– I dag er sykkelandelen 2 til 4 prosent i Moss. Vi kan mangedoble dette ved å legge ting til rette.
Første stopp: Kanalbrua
– Det viktigste er området rundt Kanalbrua, sier Sjolte.
– Der er det utrolig dårlig tilrettelagt for syklister, og området deler byen i tro. Den store begrensingen gjelder barna, det er vel knapt noen foreldre som tør å sende barna sine ut på sykkel i det området der. Får vi orden der, kan vi også få mye mer fart i satsingen på sykkel blant de yngre, de kan komme seg selv til fritidsaktiviteter og skole.
Kan følge opp egen sykkelplan
MDG la i slutten av august fram sin plan for et
Nå er andre politikere mer lydhøre en de var. Samtidig er ikke pengene som ble satt av til sykkeltiltak i år brukt opp. Rundt halvparten av fire millioner kroner på årets budsjett er ikke brukt opp, og overføres til neste år, opplyser Cecilie Kildahl, som er prosjektleder for Grønn Kommune i Moss.Resten overføres til 2016-budsjettet, og rådmannen har foreslått å fylle på med to millioner kroner.
– Så langt har egentlig proppen i systemet vært å få aksept for ting, sier Sjolte. Pengene ble overført videre fordi man ikke har fått gjort nok. Men nå har vi den politiske ryggdekningen vi trenger for å sette i gang sykkelsatsingen.
–Vi har forankret veldig mye av sykkelplanen i samarbeidsavtalen, fortsetter Sjolte, vi har nesten fått det politiske pushet og den rykkdekningen vi kan drømme om for å få dette gjennom. Selvfølgelig er det mye annet som skal klaffe, mange detaljer med Statens vegvesen og mange praktiske løsninger som må på plass. Men vi har det vi trenger for å komme i gang.