Hopp til innhold

Petter + Citroën = sant?

Om to og en halv måned er trolig Petter Solberg (36)
tilbake som fabrikkfører i rallysirkuset.

Petter Solberg

– Vi akter å stille med to lag neste år, men jeg kan ikke si hvilke førere annetlaget vil bestå av før budsjettet er i havn, sier teamsjef Olivier Quesnel i Citroën ifølge wrc.com. Petter Solberg er en het kandidat.

Foto: GUSTAU NACARINO / Reuters

Om to og en halv måned er trolig Petter Solberg (36) tilbake som fabrikkfører i rallysirkuset som teamkompis med Kimi Raikkonen (31) i Citroën.

Rallygiganten Citroën vil stille med fire biler i rally-VM.

Verdensmester Sebastien Loeb (36) får med seg stortalentet
Sebastien Ogier (26) i førstelaget. Etter det NTB erfarer vil annetlaget bestå av Solberg og Raikkonen.

– Jeg har mye på gang, som alltid, er alt Solberg ønsker å si til NTB om saken.

Rally-VM starter i nytt format fra og med åpningsrunden i Sverige 10.- 13. februar neste år. 2,0 liter turbomotorer byttes ut med 1,6 liter turbomotorer, og dermed kommer helt nye bilmodeller inn i sirkuset.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kimi Raikkonen

Blir Kimi Raikkonen lagkompis med Petter Solberg.

Foto: PATRICK HERTZOG / Afp

Beste bil

Citroën er kommet lengst i utviklingen av sin DS3. Dermed vil Solberg stille med den beste bilen sammen med sine teamkompiser.

– Vi akter å stille med to lag neste år, men jeg kan ikke si hvilke førere annetlaget vil bestå av før budsjettet er i havn, sier teamsjef Olivier Quesnel i Citroën ifølge wrc.com.

Spanske Daniel Sordo (27) er ikke med i fabrikkens videre planer.

– Vi ville vært fornøyd med Kimi og Petter i et slikt team, og de ville fått prioritet, men vi må vente og se, hevder Quesnel.

Trolig vil Petter Solberg World Rally Team, nordmannens privatlag med tolv ansatte de siste to årene, drifte Citroëns annetlag. Dermed følger Solbergs private sponsorer etter alt å dømme med over i den nye satsingen.

Stjerneduo

Raikkonen ble verdensmester i formel 1 i 2007, men som la opp to sesonger etterpå og begynte med rally. En femteplass i Tyrkia i år er karrierebeste hittil, men finnen er likevel rallysirkusets største stjerne på grunn av formel 1-merittene.

Petter Solberg var fabrikkfører for Ford i 1999 og 2000. Så gikk han til Subaru midt i 2000-sesongen, ble superstjerne, rallyverdensmester (2003) og vant 13 VM-rundeseirer.

Like før jul i 2008 trakk den japanske bilfabrikken seg fra rallysatsingen som følge av den globale finanskrisen.

Siden har Solberg satset med privatteam, finansiert stort sett av norske sponsorer og egne midler.

I år kjørte han inn til fem annen- og tre tredjeplasser og ble tidenes første privatfører på seierspallen (tredjeplass) i rally-VM sammenlagt.