Når 80- sonen fra Ørmen til Karlshus i Råde skal asfalteres i år blir det frest spor i den nye gule stripen. Det vil fortsatt være lov å kjøre forbi der det er tillatt i dag, men når man krysser midtstripa vil det kjennes som en vibrasjon i bilen.
– Det har en svært god effekt når det gjelder møteulykker, vi får mindre farlige forbikjøringer, sier Bechmann.
Rumlefelt hjelper
Statistikk fra rundt 400 strekninger i Norge viser at antall ulykker ble redusert med 40 prosent og skadde og drepte med 60 prosent når vanlige midtstriper ble byttet ut med rumlefelt, forteller senioringeniør Finn Gulbrandsen i Statens vegvesen.
I Østfold har forsterket midtoppmerking blitt laget på riksvei 19 i Moss og mellom Ørje og Melleby på E 18. Nå står Rådesletta for tur, mens resten av riksvei 110 mot Fredrikstad må vente.
– Vi ser først og fremst på strekninger med fartsgrense 80 kilometer i timen. Bechmann begrunner det med at konsekvensene av en møteulykke er størst ved hastigheter over 70. Det er fartsgrensen veien videre mot Fredrikstad.
Må vente på asfaltering
På Skårasletta i Fredrikstad er fartsgrensa 80. Der var det en dødsulykke i vinter. Statens vegvesen har foreløpig ingen planer om å gjøre noe med merkingen på denne strekningen.
-Det har noe med asfaltprogrammet å gjøre. Når vi skal legge ny asfalt vil vi vurdere på strekninger med høy hastighet og høy trafikk om det er mulig med slik forsterket midtoppmerking.
- Så det betyr at det ikke skal asfalteres på Skårasletta i år?
- Nei, så vidt jeg vet skal det ikke det, sier Bechmann.