Hopp til innhold

«Nå bør vel snart Bastø Fosen ilegges dagbøter?»

Mosse-ordfører Tage Pettersen (H) er frustrert over ekstra trafikkaos i byen som følge av tekniske problemer med Moss-Horten-fergene.

Ferge Moss-Horten

TRØBBEL: Bastø Fosen har hatt tekniske problemer på to av fergene den siste tiden. Det passer dårlig når de allerede har en ferge i dokk på lovpålagt verkstedopphold, og trafikken øker på grunn av brokollapsen på E18 i Vestfold.

Foto: Rainer Prang / NRK

– Jeg må være så ærlig å si at nå begynner vi å miste tålmodigheten, sier Pettersen til NRK.

For de siste dagene har det vært teknisk trøbbel med både Bastø IV og V. I tillegg er Bastø III i dokk på grunn av planlagt vedlikehold, og fergetrafikken har økt som følge av brokollapsen på E18 i Vestfold.

Tage Pettersen

FRUSTRERT: Tage Pettersen mener det er behov for ekstra kapasitet på fergesambandet Moss-Horten, men opplever det motsatte.

Foto: Espen Torgersen/NRK

– Alle bilene som skal på alle de fergene som ikke går står i gatene i Moss og venter på at det skal gå en ferge.

– Og for næringslivet er det kjempefrustrerende å måtte stå over både en, to og tre ferger. Det betyr selvfølgelig mye penger som er tapt i arbeidstid og venting, sier ordføreren.

Etterlyser sanksjoner

Nå håper han Statens vegvesen, som har ansvaret for å følge opp fergekonsesjonen, tar affære.

– Jeg forventer at det i alle fall er noen krav til trafikken over fjorden som ligger inne. Vegvesenet bør ha en eller annen myndighet og sanksjonsmiddel for å kunne følge opp.

– Vi har jo heller behov for å sette inn ekstra kapasitet i forbindelse med brokollapsen, men nå opplever vi altså det motsatte.

Laster Twitter-innhold

Ifølge vegvesenet er det ingen mulighet til å straffe fergeselskapet for den situasjonen som har oppstått.

– Den konsesjonen som gjelder for inneværende periode tar utgangspunkt i tre ferger. Nå er fergekapasiteten økt til fem ferger for å ta unna den trafikkavviklingen som har vært i konsesjonsperioden. Det vil si at vi ikke har noen direkte sanksjonsmuligheter overfor Bastø Fosen, slik situasjonen er nå, sier seksjonssjef Arne Bjørklund i Statens vegvesen region øst til NRK.

Fergeselskapet beklager

Han forteller at alle de fem Bastøfergene må gjennom et lovpålagt ettersyn i løpet av vinteren og våren, og at det er uheldig med tekniske problemer og brokollapsen på E18 i Vestfold midt oppe i dette.

– Vi kan ikke gjøre annet enn å henstille til Bastø Fosen om å prøve å få de fergene de har i drift nå til å være i drift. Det er nå en gang sånn med ferger at det ikke er så lett å finne en ekstra å sette inn, det tar som oftest noen måneder å få på plass.

Øyvind Lund, Bastø Fosen, firektør

BEKLAGER: Administrerende direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen sier de gjør alt de kan for å utbedre de tekniske problemene.

Foto: Bastø Fosen

Administrerende direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen beklager at det har oppstått ekstra ventetid de siste dagene, men sier de forholder seg til konsesjonen fra Statens vegvesen.

– Vi gjør alt vi kan for å utbedre de tekniske problemene så fort det er mulig.

– Spesielt de siste dagene har vi hatt litt tekniske problemer med både Bastø IV og V. Vi har måttet ta dem ut av rute. Nå trafikkerer alle fire båtene sambandet, legger han til.