Hopp til innhold

En halv milliard til Borg havn

I år starter forarbeidene til forbedring og sikring av innseilingen til Borg havn i Fredrikstad. Hele jobben har Kystverket priset til 500 millioner kroner.

Borg havn Øra

Forarbeidene til Kystverkets største farledsprosjekt noensinne starter på Borg havn i Fredrikstad i år. 500 millioner kroner vil forbedringer av farleden til havna koste.

Foto: Rainer Prang / NRK

Borg havn-prosjektet er planmessig delt i to.

Den ene delen er prioritert i første del av planperioden for Nasjonal transportplan 2010-2013.

Den andre vil komme i Nasjonal transportplan for 2014-2019.

- Det er den innerste delen inn mot Øra som kommer først. Det er i vårt budsjett for 2010 gitt oppstartsbevilgning på noe over ni millioner av et totalbeløp på nærmere 500 millioner kroner, sier Kystverkets prosjektleder Frode Seiersnes til NRK.

SE WEBKAMERA BORG HAVN

Sikkerhet i høysetet

Borg havn Øra

Kystverket vil starte med tiltak i Øra-området først. Høsten 2011 starter de første mudringsarbeidene, og lenger ut i Glomma skal farleden bli bredere og dypere.

Foto: Rainer Prang / NRK

- Borg havn er en viktig havn i norsk målestokk. Havna er prioritert i statsbudsjettet og i Nasjonal transportplan. Vi skal bruke midlene til å utvide dybde og bredde på innseilingen til Borg havn og også kappe noen svinger, sier Seiersnes.

Tilretteleggingen starter i år, men Kystverket regner ikke med at mudringsarbeidene kommer igang før godt ut i 2011.

- Det er mulig vi får startet opp med enkelte arbeider våren 2011. Det ligger et forbud mot mudringsarbeide i perioden 15. mai til 15. september, for å ta hensyn til dyreliv og fisk. Alt vårt arbeide skjer i overenstemmelse med Statens Forurensningstilsyn og Fylkesmannen i Østfold, sier Frode Seiersnes.

Han tror høsten 2011 blir selve starttidspunktet for mudringen.

Naturreservatet på Øra

Forurenset masse på land

Det er formidable mengder masse som skal fjernes i forbindelse med mudringen rundt Borg havn.

Norges Velforbund er blant de som har mobilisert mot planene om å dumpe store mengder masser på dypt vann utenfor Hvaler, og også Naturvernforbundet, hytteiere og velforeninger har meldt sin skepsis.

- Vi regner med at ti prosent av muddermassen er forurenset. Denne massen vil vi legge på landdeponi. I den sammenhengen har vi flere alternative deponialternativer, sier Seiersnes.

Hva gjelder den resterende massen vil den bli deponert på 30-35 meter på Belgen syd for Røsvikrenna.

LES OGSÅ:

Borg havn Øra

Rundt 1,5 millioner kubikkmeter masse skal fjernes for å gjøre farleden dypere og bredere. Noe av den forurensede massen inneholder PCB.

Foto: Rainer Prang / NRK

Ingen garantier mot grums

Trolig må ialt 1,5 millioner kubikkmeter masse fjernes. Noe av den forurensede massen kan inneholde blant annet PCB .

Kystverket kan ikke gi noen garantier for at det ikke blir midlertidig grums i Glomma mens arbeidene pågår.

- Selvfølgelig vil det bli en del grums mens arbeidene pågår. Det er da viktig at den forurensede massen ikke spres. Vi vil stille krav til entreprenørene om gode tiltak på dette området, når prosjektet legges ut på anbud, sier Seiernes til NRK.

Fredrikstad kommune og Borg havn arbeider med en reguleringsplan, og det jobbes også med deponeringsløsninger.

SFT har gitt midlertidig forbud mot dumping i sjø, som gjelder hele landet inntil det er foretatt noen sentrale vurderinger av konsekvenser av slike tiltak.

Video nsps_upload_2009_4_24_18_14_10_3912.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.