Hopp til innhold

Facebook har snudd nedgangen

I løpet av et år har Facebook snudd et tap på 157 millioner dollar til 333 millioner i pluss. Grunnen? Vel, den holder du kanskje i hånda di allerede.

Mark Zuckerberg

Mark Zuckerberg var i strålende humør under onsdagens pressekonferanse i Menlo Park, California. Det har han all grunn til, når man vet hvilke tall han hadde skriblet ned på papiret i forkant.

Foto: ROBERT GALBRAITH / Reuters/ NTB Scanpix

I september i fjor fikk Facebook-gründer Mark Zuckerberg spørsmålet det har gått sport i å stille: «Hvordan skal Facebook tjene penger?» Sjefen for verden største sosiale medium var klinkende klar.

– Vi forventer å tjene mye mer penger på mobil enn på web nå framover, sa Zuckerberg på Techcrunch Disrupt-konferansen i San Francisco.

Da 29-åringen holdt pressekonferanse i april i år, for å presentere de neste månedenes mobiloffensiv, var kritikerne på plass.

Nå viser Facebook tall som bekrefter gründerens spådom.

Omsetningen økte 53 prosent

Da Zuckerberg & co. leverte inn resultatet for andre kvartal onsdag, fikk kritikerne noe å tygge på.

Omsetningen økte til 1,81 milliarder dollar, noe som er en økning på hele 53 prosent fra forrige kvartal. I det tilsvarende kvartalet i fjor omsatte selskapet for 1,2 milliarder dollar, ifølge regnskapet selskapet har lagt ut på sine hjemmesider.

Tallene overstiger analytikernes forventninger, og gir Facebook en sårt tiltrengt økning på børsen.

Facebooks aksjeeventyr har ikke vært noe å skryte av etter at selskapet gikk på børsen i mai 2012, men etter at disse tallene ble sluppet hoppet aksjen 20 prosent, til 31.81 dollar.

Fra stort minus til større pluss

Både økt omsetning og aksjehopp vil nok glede Zuckerberg, men den virkelig store endringen ser man først i selskapets nettoinntekter. I løpet av andre kvartal i fjor tapte Facebook hele 157 millioner dollar, netto.

I år gikk Facebook gjennom april, mai og juni med et nettooverskudd på 333 millioner dollar.

Sjefen selv mener mobilbruk er grunnen til omveltningen på 487 millioner dollar.

– Det arbeidet vi har lagt ned for å gjøre smarttelefonen til den beste Facebook-opplevelsen viser gode resultater og gir oss et godt grunnlag for fremtiden, sier Zuckerberg i en pressemelding.

Tallene viser at Facebooks reklameinntekter i stadig større grad kommer fra mobilbruk. Økende bruk gir dyrere annonser, som igjen gir penger i kassa for Facebook.

Mengden av total annonseomsetning gikk fra 30 prosent til 41 prosent i løpet av disse tre månedene. Totalt solgte Facebook for 656 millioner dollar i denne perioden.

Også antall brukere av mobilversjonen øker.

Facebook hadde 819 millioner mobilbrukere i andre kvartal av 2013, mot 751 millioner forrige kvartal, og 543 millioner året før.