Den norske kjemikalietankeren befant seg ved Madagaskar, et område som tidligere har vært fritt for pirater, da mannskapet ble bordret.
Les også:
Les også:
Les også:
Les også:
Kort tid etter tok skipets mannskap kontakt med driftsoperatørene i Singapore. De fortalte da at pirater hadde tatt over skipet.
Så ble all kontakt brutt.
– Dårlig nytt
Det får både driftsselskap og mannskapets familie til å fortvile.
– Slik situasjonen er nå kan vi bare vente og se. Vi antar at skipet fortsatt er på vei nordover mot Somalia, men vi kan ikke gjøre stort mere enn å vente og ta oss av mannskapets familier, sier Edward Ion fra Helix Media til NRK mandag.
De har informasjonsansvaret for driftsselskapet Nautictank i Singapore.
Han har imidlertid tro på at piratene vil ta kontakt når skipet nærmer seg den destinasjonen piratene har satt kurs mot.
– Å ikke høre noe er dårlig nytt, og det bekymrer oss. Det er alltid dårlig nytt ikke å få kontakt med et skip på så mange timer, men gitt situasjonen og at vi ikke vet hvem kaprerne er eller hva de vil, så forverrer dette bildet, sier Ion.
Jobber bredt
Ion forteller at man nå jobber etter to løp; kontakt med de som forsøker å bekjempe pirater på den ene siden, og støtte og kontinuerlig informasjon til familiene til mannskapet på 21 på den andre.
Informasjonen er imidlertid begrenset. Det eneste man vet sikkert er at skipet er på vei nordover, sannsynligvis mot Somalia.
– Det er for tidlig å spekulere i noe som helst, men jeg ønsker å presisere at det vil bli lagt vekt på å få oversikt over situasjonen og ivareta mannskapenes sikkerhet best mulig. Vi vet per nå ikke om det har vært løsnet skudd eller om noen er skadd. Vi vet kort og godt ingenting, ut over at kaprere har tatt kontrollen. Vi har ikke mottatt noen krav og må bare avvente utviklingen, sier Svenn O. Pedersen, daglig leder i Brøvigtank AS i Farsund, til NRK.
Langt unna piratenes kjerneområder
Kjemikalieskipet UBT Ocean ble bordet av pirater tidlig fredag morgen. Det har et burmesisk mannskap på 21. Tankeren tilhører Brøvigtank i Farsund og drives kommersielt og teknisk fra Singapore.
Skipets driftsselskap Nautictank hadde en stund kontakt med skipet, men denne kontakten ble brutt. UBT Ocean kom fra Fujairah i De forente arabiske emirater og var på vei til Dar-es-Salaam i Tanzania.
Skipet seiler under Singapore-flagg.
Da skipet ble tatt befant det seg langt unna områder der de somaliske kaprerne vanligvis opererer.
Området har vært betraktet som et temmelig trygt område, langt sør for sonen hvor de fleste kapringene skjer. Skipene i området er også under militære patruljefartøyers oppsyn. Men piratene beveger seg stadig lengre sørover og østover fra Afrikas Horn.