Hopp til innhold

Rutinene sviktet før kapringen

EUs marinestyrke kunne ikke hjelpe det norskeide skipet «Bow Asir» da det ble kapret. Skipet hadde nemlig ikke registrert sine bevegelser utenfor kysten av Somalia før piratene slo til.

Video nsps_upload_2009_3_30_21_17_5_2063.JPG
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Dermed visste ikke marinestyrken hvor skipet var.

Styrken overvåker skipstrafikken rundt Afrikas Horn og har kommandoen over marinefartøyer som kan komme til unnsetning.

- Dårligere muligheter til beskyttelse

Men at et norsk skip var på vei alene gjennom farlig farvann, var det ingen der som visste noe om.

- Rederiet som eier det norske fartøyet «Bow Asir» er registrert hos oss. I dette spesielle tilfellet var ikke skipets bevegelser registrert. Det innebærer at vi ikke visste hvor fartøyet befant seg, sier Michael Jarl, major i EUs marinestyrke.

- Det betyr at vi har mye dårligere beskyttelsesmuligheter.

- Kunne ha hjulpet

Michael Jarl

Michael Jarl i EUs marinestyrke visste ikke hvor det norske skipet var.

Foto: Tore Moland / NRK

Nå står «Bow Asir» registrert hos marinestyrken som ett av de kaprede skipene den ikke kan gjøre noe for. Styrkens oppgave er nemlig å forsøke å forhindre kapringer, ikke å ta opp jakten på pirater.

Hadde marinestyrken visst hvor det norske skipet befant seg, mener Jarl de kunne ha hjulpet. Statistikken viser nemlig at styrken er i stand til å redde skip i fare.

- Ser man på resultatene siden 1. januar i år, har det vært 36 kapringsforsøk, men det er bare et fåtall av disse som har lyktes. I minst 25 prosent av de mislykkede forsøkene har våre krigsfartøy vært med og aktivt avverget at skip ble kapret av pirater, sier Jarl.

Rederiet har ikke kommentert saken.

SISTE NYTT

Siste nytt