Dermed visste ikke marinestyrken hvor skipet var.
Styrken overvåker skipstrafikken rundt Afrikas Horn og har kommandoen over marinefartøyer som kan komme til unnsetning.
- Dårligere muligheter til beskyttelse
Men at et norsk skip var på vei alene gjennom farlig farvann, var det ingen der som visste noe om.
- Rederiet som eier det norske fartøyet «Bow Asir» er registrert hos oss. I dette spesielle tilfellet var ikke skipets bevegelser registrert. Det innebærer at vi ikke visste hvor fartøyet befant seg, sier Michael Jarl, major i EUs marinestyrke.
- Det betyr at vi har mye dårligere beskyttelsesmuligheter.
- Kunne ha hjulpet
Nå står «Bow Asir» registrert hos marinestyrken som ett av de kaprede skipene den ikke kan gjøre noe for. Styrkens oppgave er nemlig å forsøke å forhindre kapringer, ikke å ta opp jakten på pirater.
Hadde marinestyrken visst hvor det norske skipet befant seg, mener Jarl de kunne ha hjulpet. Statistikken viser nemlig at styrken er i stand til å redde skip i fare.
- Ser man på resultatene siden 1. januar i år, har det vært 36 kapringsforsøk, men det er bare et fåtall av disse som har lyktes. I minst 25 prosent av de mislykkede forsøkene har våre krigsfartøy vært med og aktivt avverget at skip ble kapret av pirater, sier Jarl.
Rederiet har ikke kommentert saken.