Hopp til innhold

Varmesøkende kameraer avslører bremsene dine

I den reneste James Bond-stil, tar Vegvesenet nå i bruk et nytt våpen: Varmesøkende kameraer som skal avsløre dårlige bremser på kjøretøy.

Video aeaf9b83-ce23-4128-931b-51d108bdd577.jpg

VIDEO: Bremser blir varme når de brukes, og varmt blir hvitt på skjermen. Svarte bremser kan bety at bremsene ikke virker, forklarer Tor Aksnes i Statens vegvesen.

Den tyske vogntogsjåføren Rudiger Glase virker litt nervøs, men sier han ikke har noe imot at hans enorme kjøretøy har blitt vinket inn i kontrollhallen til Statens vegvesen

– Jeg har tolv tonn last paller med matvarer, forklarer han til vegvesenets inspektør som tar doningens bremser i nærmere øyesyn.

Det hyler fælt i bremsene, men noe alvorlig galt er det ikke med tyskerens bremser. Det kan vegvesenets inspektører raskt slå fast idet vogntoget ruller forbi den svart-hvite skjermen.

Jakten på de svarte bremsene

– Det vi ser her er ganske store temperaturforskjeller, forklarer sjefinspektør i Statens vegvesen Tor Aksnes.

Han peker på en monitor som viser det svart-hvite bildet av et vogntog, ikke ulikt et gammelt filmnegativ.

Bremser blir varme når de brukes, og varmt blir hvitt på skjermen. Dersom bremsene derimot forblir svarte, er de kalde, og det kan bety at bremsene ikke virker.

– Når du har et mørkere hjul, så er det mindre varmeutvikling på det hjulet, så da er det noe som tyder på at her er det noe som vi må sjekke nærmere, utdyper Aksnes.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Varmesøkende kamera

JAKTER PÅ SVART: Med det nye kameraet kan vegvesenets inspektører lett seg hvilke kjøretøy som bør lukes ut.

Foto: Svein Ommundsen / NRK

Luker ut farlige biler

Foreløpige undersøkelser med det nye vidunderkameraet viser at rundt ti prosent av vogntogene som er undersøkt, har noe feil med bremsene.

Aksnes sier det er store fordeler med å bruke varmesøkende kameraer til å plukke ut biler som bør undersøkes nærmere.

– Trafikksikkerheten er en vinner gjennom det at vi bruker tida vår til å kontrollere og ta de kjøretøyene som er farlige ut av trafikk, sier Aksnes.

Dermed kan de som har alt i orden kjøre videre, mens farlige biler lettere lukes ut.

– I tillegg blir våre ressurser brukt mer effektivt fordi våre kontrollører med dette kameraet kan skille ut de kjøretøyene som det er verdt å bruke tida si på, utdyper han.

Snart også på personbiler

Foreløpig konsentrerer Vegvesenet seg om de største og farligste kjøretøyene i trafikken, men snart blir varmesøkende kameraer også stilt inn på personbiler.

– Vi jobber med et system for å få målt kjøretøy i ordinær fart, det vil si at de ikke er inne på kontrollplassen, men langs veien, forklarer Aksnes.

Han sier det vil bli mulig å måle både vogntog og personbiler på denne måten i framtida.

– Så hvis du kjører en helt vanlig personbil at uten bremsene i orden, så vil dere kunne avsløre det?

– Ja, det er helt klart målet, bekrefter Aksnes.

Varmesøkende kamera

KAMERA: Foreløpige undersøkelser med det nye vidunderkameraet viser at rundt ti prosent av vogntogene som er undersøkt, har noe feil med bremsene.

Foto: Svein Ommundsen / NRK

AKTUELT NÅ