– Det høres ut som store beløp. Men de 40-60 millionene er for hele Forsvaret over en fireårsperiode. Vi er svært nøkterne både med alkohol- og pengebruk, sier brigader Arild Dregelid, stabssjef i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) til VG.
Forsvaret selger alkohol til sine ansatte for mellom 10-15 millioner kroner i året. Mange av de om lag 100 skjenkebevillingene Forsvaret har, tilhører fritidsmessene.
– Messene våre er viktige velferdstiltak. Vi har garnisoner som ligger langt utenfor bynære strøk, sier Dregelid.
Tidligere ble messene drevet som dugnadsprosjekter der hver enkelt barsjef sto for innkjøpene av drikke. 1. januar i fjor overtok Forsvaret driften av alle fritidsmessene. Da ble messene en del av Forsvarets regnskapssystem og må følge standardreglene for innkjøp.
– Derfor har vi lyst ut dette anbudet. Uansett om vi kjøper ammunisjon eller alkohol, må vi følge samme regelverk, sier Dregelid.
Det hører med til historien at vernepliktige må se langt etter subsidierte drikkevarer. Det er kun grenaderer, offiserer og ansatte som får drikke til halv pris. Anbudet inkluderer også alkohol til interne fester og sosiale tilstelninger, VIP-middager og andre arrangementer der det blir servert alkohol.