Hopp til innhold

– En grad av panikk hos Regjeringen

Forslaget om å bruke bompenger til jernbaneutbygging blir dårlig mottatt hos opposisjonspolitikerne.

Bompenger

– FRAVIKER ET VIKTIG PRINSIPP: Fylkesråd for samferdsel i Troms, Terje Olsen (H), mener at prinsippet om at det skal bygges der man betaler, ikke blir fulgt dersom jernbanen skal finansieres med bompenger.

Foto: Heiko Junge, Junge, Heiko / Scanpix

En av dem som er kritiske, er fylkesråd for samferdsel i Troms, Terje Olsen fra Høyre.

– Det første jeg tenker på, er vel at det er en grad av panikk hos Regjeringen. Med det store etterslepet man har på jernbane, og på vei for den saks skyld, og den manglende viljen det er til å bruke offentlige penger på å finansiere det, er man nå ute etter å tyne andre finansieringskilder, sier Olsen.

Vil se på mulighetene

I dag tidlig gikk statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet ut og sa at bilistene kan bli nødt til å betale for jernbaneutbyggingen her i landet.

Regjeringen vil se på om bompengene skal brukes til andre ting enn å bygge veier.

– Hvis en bompengekrone brukt på kollektivformål gjør at man samlet sett forbedrer flyten i trafikken, så kan resultatet bli sånn som vi ser i Oslo i dag, at bilistene får bedre fremkommelighet. Med den praksis vi har i Norge, har jo dette aldri skjedd tidligere, så vi mener at det er grunn til å få alle argumenter på bordet, sa Lahnstein fredag.

– Forlater et viktig prinsipp

Olsen på sin side mener at en slik bruk av bompengene vil bryte med noe som har vært et viktig prinsipp her i landet.

– Da forlater man prinsippet om at der man betaler, der skal det også bygges. Nå kjører jo ikke bilene på jernbanen, så det betyr jo at de bilistene som eventuelt skal betale, de betaler jo ikke for den infrastrukturen de selv bruker, sier Olsen.

– Ekstra beskatning

Ordfører i Alta Laila Davidsen (H) gikk til valg i fjor høst på motstand mot bompengefinansiering av den nye E6 sør for Alta.

– I tillegg har det vært veldig vanlig at man har hatt mulighet for en omkjøringsvei når man har et bompengefinansiert prosjekt. Begge de tidligere prinsippene har man jo gått vekk fra, og derfor mener jeg at dette ikke lenger handler om finansiering av hverken veier eller jernbane. Dette handler om en ekstra beskatning, sier Davidsen.

Bilistene betaler en stadig større del av veiutbyggingen i Norge gjennom bompenger. Et viktig argument for det er at mer av biltrafikken skal presses over til jernbane.

– Nå handler det ikke lenger om å finansiere enkeltprosjekter, nå handler det om å få inn midler fra enkeltinnbyggere på alle mulige måter, sier Davidsen.

– Vi har vel kanskje nådd en grense nå, iallfall i store deler av Norge, for hvor mye bompenger folk tåler. Og det man nå kommer til å oppleve, er jo at muligheten til å øke den andelen av finansieringen ikke er til stede. Og det betyr jo at bompengeandelen i mindre grad går til vei, og i større grad til jernbane. Det tror jeg at norske bilister vil protestere sterkt mot, sier Olsen.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark