Hopp til innhold

Varsler store kutt i Finnmark

Du får et langt dårligere buss- og båttilbud.

FFR sin hurtigbåt «Kobbøy»

Hurtigbåten «Kobbøy».

Foto: Allan Klo

Folk i Finnmark må nå forberede seg på et langt dårligere buss- og båtrutetilbud.

Årsaken er at fylkeskommunen må spare 11,5 millioner kroner for å få budsjettet i balanse.

Fylkesråd Roger Hansen sier at det har vært færre reisende på enkelte ruter, og at det skaper røde tall i regnskapet.

– Vi må gjøre noe for å få ned underskuddet. Vi har fått mindre inntekter, og større utgifter. Alle buss- og båtrutene er i faresonen når vi nå må kutte. Blant annet er Snøhvitekspressen ekstra utsatt. For på den ruten har vi fra før et alternativ, sier Hansen til NRK.

– Legges ikke ned uten kamp

Alternativet til Snøhvitekspressen, er ei bussrute mellom Alta og Hammerfest. Men for syketransport vinterstid med stengt vei over Sennalandet, er dette et dårlig alternativ, sier Rut Olsen i Kystpartiet.

– Båtruta Snøhvitekspressen mellom Alta og Hammerfest, er viktig for begge byene, og ikke minst for flere småsteder i Ytre Alta. En nedlegging av denne båtruta vil få kjempekonsekvenser for veiløse samfunn, og spesielt for skoleelever som pendler. Denne båtruta legger de ikke ned uten kamp fra Kystpartiet, sier Olsen.

Med sterkt synkende passasjertall, og dermed stadig dårligere inntjening, vurderer også rederiet Veolia Nord om Snøhvitekspressen skal legges ned.

– Kutt i båtrutetrafikken gir best økonomisk uttelling for fylkeskommunen, sier administrerende direktør i Veolia Nord, Stig Solheim.

Fylkesråd Roger Hansen opplyser at de første kuttene kommer allerede fra neste måned.