Rederiene kan spare en million kroner på hver tur når skipstrafikken om ikke altfor lenge kan gå rett over Nordpolen.
Det blir stadig mindre is i nord, og alle verdens rederier vil seile korteste vei når det blir mulig å seile over Nordpolen.
- Jo mindre is i Polhavet, jo større potensial gir dette for kommersiell skipsfart, sier Lars Almklov til Aftenposten.
Han er direktør for internasjonale spørsmål i Norges Rederiforbund.
Kan spare millioner
Skip fra vestkysten av USA og Nordøst-Asia vil spare ca. 40 prosent seilingstid om de legger kursen via Polhavet i stedet for gjennom Suez eller Panamakanalen.
Rederier kan spare opptil en million kroner per tur på den nye kortere ruten, anslår rederiet Høegh.
Nord-Norge
Nord-Norge kan bli et sentralt knutepunkt for trafikken med et betydelig havneanlegg og aktivitet.
Her kan man for eksempel laste om fra store containerskip til spesialskip som er forsterket for å seile der det ligger isflak. Man ser også for seg behov for service, bunkers, proviant og materiell for skipene.
Nordområdekjenner og næringslivstopp Johan Petter Barlindhaug i Tromsø sier at Norge må tenke stort og utnytte mulighetene som byr seg som en følge av issmeltingen i nord.
- Alle har planer og programmer for hva som kan skje her, unntatt Norge, sier han.
(NTB)