Stormberg er blitt en av de største aktørene innen sportstøy og friluftsklær her i landet.
Gründer Steinar J. Olsen sier satsingen i Sverige baserer seg mer på en god magefølelse enn på grundige markedsundersøkelser.
– Det er viktig å følge magefølelsen og jeg har tro på at så lenge nordmenn har tatt så godt imot Stormberg, så kommer svenskene til å gjøre det samme, sier han.
Godt forberedt
Stormberg er ikke bare kjent for sine klær, men også for sitt sosiale engasjement i rekrutteringen av medarbeidere.
Flere av de ansatte er mennesker som har store vanskeligheter med å komme seg inn på arbeidsmarkedet.
Når det gjelder satsingen i Sverige mener Stormberg-gründeren at han er godt forberedt på å møte et sportsmarked som er minst like tøft som her i landet.
– Situasjonen i Sverige er preget av sterk konkurranse og i tillegg har svenskene hatt tøffere utfordringer enn nordmenn når det gjelder den økonomiske situasjonen og etterdønninger av finanskrisen, sier han.
Men han har likevel stor tro på satsingen i Sverige.
– Vi tror at Stormbergs prispolicy og det at vi har tradisjon for å gi kundene mye sports- og turtøy for pengene, vil falle i god smak hos svenskene. Så vi tror at vi vil være veldig konkurransedyktig i det tøffe svenske markedet, sier Olsen.