Langvarige samarbeidsproblemer og arbeidsmiljøforhold er grunnen til at avtalen sies opp fra årsskiftet.
Ifølge avtalen mellom museet og stiftelsen er oppsigelsestiden ett år.
- SE:
Ønsker fortsatt drift
Styreleder Terje Damman sier til NRK at Vest-Agder-museet ønsker fortsatt aktivitet ved Setesdalsbanen, og skal tross oppsigelsen fortsette å forhandle med stiftelsen for å forsøke å finne en løsning.
– Vi har i dag vedtatt å si opp avtalen med virkning fra 1. januar 2013, men at de forhandlingene som for tiden pågår skal fortsette som avtalt og forhandlingene skal gjennomføres med sikte på at aktiviteten ved Setesdalsbanen kan opprettholdes, sier Damman.
Damman vil i dag ikke si om museet kommer til å bli med i fortsettelsen.
Stor turistattraksjon
Setesdalsbanen er Sørlandets nest største turistattraksjon. Opprinnelig gikk det dampdrevne toget fra Kristiansand til Byglandsfjord. I 1962 ble banen nedlagt, men bare to år etter startet entusiaster opp Setesdalsbanens Hobbyklubb.
I dag er Setesdalsbanen en museumsjernbane, drevet av Stiftelsen Setesdalsbanen. For fem år siden ble den en del av Vest-Agder-museet, men Stiftelsen Setesdalsbanen står fremdeles for togdriften. Stiftelsen får igjen hjelp av Setsdalsbanens Venneforening. Det er folkene der som har kunnskapen om å kjøre tog.
Men samarbeidet mellom museet og venneforeningen har knirket i sammenføyningene og nå setter altså museet foten ned.
Frykter konsekvensene
Setesdalsbanens venner har tidligere uttalt at de er bekymret med tanke på Setesdalsbanens fremtid hvis samarbeidet med museet rakner.
– Hvis de ikke vil ha med venneforeningen så blir det ingen turistattraksjon. Da står det bare noen gamle vogner på en tomt oppi her. Slik det ser ut nå så blir det ikke kjøring, sier Jack Nielsen, som er nestleder i vennegruppa til NRK i september.
Tror på drift uansett
Line Vennesland, som leder stiftelsen som eier togsett og utstyr, var den gang ikke like bekymret for fremtiden.
– Uansett om vi fortsatt vil være en del av Vest-Agder-museet eller om vi må se på en annen organisering, så er jeg ikke redd for Setesdalsbanens fremtid. Banen er unik i Norge. Den er lenger enn alle de andre og viktig for staten å ivareta, sa Vennesland.
Samarbeidet om Setesdalsbanen slår krøll. (Se video fra september)