- Jeg satt og spiste, og plutselig sa det pang-pang. Så glei vi opp på et skjær i sakte fart, sier Stangeland, som også er tidligere stortingspolitiker.
Det var søndag ved 11-tiden at den 80 fot store yachten kom østover over Kvåsefjorden og gikk inn i Ulvøysund, som regnes som den vestlige enden av den berømte, indre skipsleden Blindleia.
- Jeg synes jo ikke dette er noe hyggelig. Men det er sånn som skjer, sier Stangeland.
– En ren tabbe
Magnus Stangeland har tidligere vært president i redningsselskapet Han synes at hans tidligere arbeidsgiver har gjort en bra jobb:
- Redningsselskapet var raskt på pletten, og har vært veldig hjelpsomme, sier han.
- Hva var årsaken til at dere gikk på grunn?
- Det var en feilbedømmelse, det er jo ikke noe å skjule. Så det var en ren tabbe.
Stangeland hadde chartret båten i forbindelse med at han hadde med seg en gjeng som skulle på skipsfartskonferansen Nor-Shipping i Oslo.
Venter på høyvann
Bergingsmannskapene på stedet satser på at høyvann ved 20-tiden søndag kveld skal gjøre det mulig å trekke havaristen av grunn.
– Båten har bare sklidd opp på en grunne, og ikke pådratt seg alvorlige skader. Vi satser på å dra den samme vei tilbake, med hjelp av en lokal tråler, sier skipper Magnar Opdal på redningsskøyta "Inge Steensland" ved 17.30-tiden søndag.
Dykkere har inspisert skroget og ikke funnet avorlige skader.
Artikkelen fortsetter under videoen.
- Litt pinlig, kanskje
Blindleia skal være godt merket på stedet, men den store båten kjørte på et undervannskjær og ble liggende med kraftig slagside.
- Eieren og mannskapet er fortsatt om bord, og stemningen ser ut til å være ok. Dette virker å være sjøvante folk, opplyste kaptein Roy Alnæs på redningsskøyta "Kaptein Egil J. Nygård".
- Men de syns nok det er litt pinlig å ligge sånn med all trafikken forbi.
2000 hestekrefter
Redningsskøyta "Inge Steensland", med sine 2000 hestekrefter, har tre ganger motorkraften til søsterskipet "Kaptein Egil J. Nygård". Den var framme ved havaristen like før 15.30.
"Inge Steensland" skal bistå med dykkere, og dersom det blir tilrådelig, hjelpe med å trekke 80-foteren av skjæret.
Årsaken til at yachten kjørte seg fast er ikke klar.
- Men de har kommet østfra og gått inn i bukta i Ulvøysund, før du kommer gjennom selve sundet. Det er nok en litt annen vei enn man normalt ville brukt. Og så har de gått på en liten stein, sier kaptein Alnæs.
Værforholdene er gunstige med lite sjø og lite vind, selv om regnet høljer ned.
Det er avklart at havaristen ikke tar inn vann.