Hopp til innhold

– Setter grenser i hytt og pinevær

Det er delte meninger om Sjøfartsdirektoratet ønske om å stramme inn reglene for kjøring av fritidsbåt. Hans Kristian Andersen i Haugesund motorbåtforening mener innskrenkningene ikke trengs.

Hans Kristian Andersen

Sjøfartsdirektoratet vil blant annet ha påbud om redningsvest i båt, og senke promillegrensen på sjøen.

Sjøfartsdirektoratet la i dag frem forslag til nye regler for bruk av fritidsbåter. UP på sjøen, skjerpet regelverk og økt satsing på holdningsskapende arbeid er blant tiltakene som foreslås for å redusere fritidsbåtulykker.

– Det holdningsskapende arbeidet er viktigst. Samtidig må en ha regler som støtter oppunder det arbeidet, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen til NRK.

Mener vest ikke trengs innendørs

Hos båtfolket i Haugesund skapte forslaget til nye sikkerhetsregler for fritidsbåter umiddelbar debatt. Det første det ble uenighet om, var forslaget om at alle om bord skal bruke redningsvest

Svein Åge Lynum

Svein Åge Lynum i Haugesund motorbåtforening.

Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK

– Å ha redningsvest slik som vi kjører nå er idiotskap. Det er jo 90 centimeters rekker. Du må kunne svømme, det er jo første regel når du skal ha båt, sier Hans Kristian Andersen.

Med Andersen i båten var Svein Åge Lynum, som heller ikke støtter opp om redningsvestpåbudet.

– Jeg er ikke enig. På sjøen, når vi er ute på dekk, må vi ha redningsvest, sier Lynum.

Det er også Per Engen i Redningsselskapet og Lura Båtforening enig i.

– Så lenge båten er åpen skal vesten være på. Det er idioti om den ligger under tofta, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Fiskebåt Silje

Fiskebåten Silje i Haugesund havn.

Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK

– Reglene må støtte det holdningsskapende arbeidet

Olav Akselsen

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen har ledet arbeidsgruppen i direktoratet som har utredet sikkerhet ved bruk av fritidsbåt.

Gruppen mener det viktigste tiltaket for å bedre sikkerheten er økt satsing på holdningsskapende arbeid, men vil også skjerpe regelverket slik at det er mer i tråd med de ønskede holdningene.

– Når vi da sier at det er viktig å bruke vest, mener vi det er viktig å følge det opp med å ha et regelverk som sier at vesten skal være på. Når vi også sier i det holdningsskapende arbeidet at folk må være edru når de kjører båt, bør vi ikke ha en promillegrense som sier at det er greit å drikke litt likevel, sier Akselsen.

– Må kunne ta oss en dram

Sjøfartsdirektoratet foreslår altså også å senke promillegrensen på sjøen, innføre egne sertifikat for hurtiggående båter og øke politiovervåkingene av fritidsbåtene. Akselsen foreslår å redusere promillegrensen til sjøs. I dag er den 0,8.

– Vi må kunne ta oss en dram, men vi skal ikke kjøre i beruset tilstand. Jeg vil ikke akseptere at man kjører i beruset tilstand, men det er bedre å ha en holdningskampanje. Det å sette grenser i hytt og pinevær tror jeg ikke vi er tjent med, sier Hans Kristian Andersen.

Svein Åge Lynum i samme båt, er uenig.

– Det at en liten skvett med 96 prosent må være lovlig mener jeg er tull. Her skal det være enten eller, så enkelt skal det være, sier Lynum.

Per Engen i Redningsselskapet støttes forslaget om å senke promillegrensen til sjøs, men mener ikke den bør senkes lavere enn 0,5.

– Det er ikke noe poeng i å sette den like lav som når du kjører bil. På sjøen har du bedre oversikt enn det du har på veien, sier Engen.