Hopp til innhold

- Ofrer oslolufta

Regjeringen ofrer oslolufta for å nå internasjonale klimamål.Det mener samferdselbyråd Peter N. Myhre.

Luftforurensning / Fartsgrenser
Foto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix

Han tror flere diselbiler og økt luftforurensning blir konsekvensen når regjeringen etter nyttår senker prisen på dieselbiler, skriver Aften.

En utredning fra Friluftsetaten viser at flere dieselbiler vil gi dårligere luft innenfor ring 3, og langs de sterkt trafikkerte hovedfartsårene i Oslo-området.

- Gevinsten blir spist opp

Nesten annehver bil som er solgt i år, har dieselmotor, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Regjeringens nye modell for beregning av engangsavgiften gjør at flere dieselbiler blir avgiftsvinnere på nyåret.

- De siste ukene har luftkvaliteten i Oslo utviklet seg i positiv retning, men nå er jeg redd for at denne gevinsten blir spist opp av et økende antall dieselbiler, sier samferdselsbyråd Peter N. Myhre til Aften.

Verst på kalde, tørre vinterdager

Årlig er det beregnet at ca. 300-600 mennesker dør for tidlig som følge av miljøforurensningen i Oslo.

Flere dieselbiler betyr mer lokal forurensing. Dieselmotorene slipper ut mindre av drivhusgassen CO2, sammenlignet med bensinbiler. Til gjengjeld avgir den langt mer nitrogendioksid og svevestøv.

Verst er de kalde, tørre og stille vinterdagene, når piggdekkstøv blir virvlet opp av bilene, og hutrende mennesker fyrer godt i peisen.

Høye konsentrasjoner av svevestøv kan føre til for tidlig død hos spesielt utsatte grupper som eldre, syke og småbarn med luftveissykdommer.