Politifolkene fra Utrykningspolitiet hadde vært på fartsøvelse på det lukkede motorsportanlegget Rudskogen i Østfold da fire av bilene tok turen til UPs hovedkvarter i Stavern gjennom Oslofjordtunnelen.
På vei vestover fra Drøbak-siden ble to av bilene målt til henholdsvis 205 og 176 kilometer i timen. De to siste ble målt til over 130 kilometer i timen, skriver Dagbladet.
Risiko for skade
Politimester Arne Jørgen Olafsen i Follo politidistrikt sendte saken til Spesialenheten for politisaker. Nå har Spesialenhetens leder Jan Egil Presthus henlagt saken som intet straffbart forhold, selv om politifolkene raste av gårde i altfor høy fart.
Fartsgrensen i tunnelen var da 80 kilometer i timen, men av sikkerhetsmessige hensyn er den lovlige farten satt ned til 70 i ettertid. Det er også satt opp fotobokser som måler gjennomsnittsfart og lagt inn fartshumper.
Spesialenheten peker i sin konklusjon på at det ble brukt biler som er særskilt egnet for kjøring i høye hastigheter.
Spesialenheten vurderer videre at vilkårene for straff ikke er oppfylt, selv om de to raskeste bilene kjørte så fort at det blir vurdert som å medføre stor risiko for skade dersom det skulle oppstå noe uforutsett.
Feilvurdering
– Etter vår oppfatning var denne kjøringen høyst unødvendig og en svært risikofylt måte å øve på. Men vi finner ikke at det er grunnlag for å reise straffesak mot de involverte tjenestemennene, sier Presthus.
I Statens vegvesen har man forståelse for at politiet må trene, men avdelingsdirektør Nils-Erik Bogsrud sier trening må skje under ansvarlige forhold.
Ole Høiby som er nestkommanderende i Utrykningspolitiet, sier til Dagbladet at det var en feilvurdering å kjøre i 205 kilometer i timen i Oslofjordtunnelen.