Hopp til innhold

– Man føler seg som en skurk

Registrering av en amerikansk lastebil har blitt en sak i Stortinget.

Tommy Ralger

Tommy Ralger har brukt nesten tre år på å få registert en av sine amerikanske lastebiler.

Foto: Birger Kjølberg/NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Jeg synes at det er ille at staten skal kunne tråkke på deg på den måten. Jeg har holdt på i snart tre år, men jeg har ikke tenkt til å gi meg.

Da Tommy Ralger fra Spydeberg importere sin første amerikanske lastebil fikk han skilter uten problemer. Men da han skulle registrere sin andre, helt identiske lastebil satt vegvesenet seg på bakbeina. Problemene har nå vart i over to og et halvt år. Bilen er en Peterbilt 379, 2004-modell.

Dette er Norge, heia Norge og idiotien på sitt verste

Bård Hoksrud, Stortingets transportkomité

Statens vegvesens kontrollører fant bare én liten feil ved den andre bilen han ønsket norske skilter på.

– Det runde speilet jeg har på venstresiden fikk jeg ikke lov å ha på høyresiden. Så der måtte jeg sette på speilet fra en Renault.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Problemer med registrering av lastebiler

Lastebilen til venstre ble godkjent uten problemer. Lastebilen til høyre er helt identisk, men Tommy Ralger har brukt nesten tre år uten å møte forståelse hos vegvesenet.

Foto: Privat

Får ikke svar på hva som trengs

Advokat Robert Antonsen

Advokat Robert Antonsen får ikke svar fra Statens vegvesen på hva slags dokumentasjon som må leveres.

Foto: Christian Nygaard-Monsen/NRK
Bård Hoksrud i Stortingets transportkomite

Bård Hoksrud i Stortingets transportkomité er ikke fornøyd med behandlingen Tommy Ralger har fått.

Foto: Birger Kjølberg/NRK

Men lastebilen får ikke norske skilter før papirene er i orden.

Hvilke papirer som må til for å gjøre vegvesenet fornøyd har han og advokaten, Robert Antonsen brukt til sammen to og et halvt år for å finne ut av.

– Den største utfordringen har vært å få tak på hva de trenger av dokumentasjon. De sier at den nødvendige dokumentasjonen ikke er fremlagt. Samtidig har jeg spurt dem om å få vite hva de trenger av dokumentasjon, med det har jeg ikke fått vite, sier Antonsen.

– Vi har lagt frem betydelig dokumentasjon, som omfatter nær sagt alle tekniske sider av denne bilen, og dette er dokumenter som har kommet fra fabrikanten.

Får politisk støtte

Da Bård Hoksrud (Frp) i Stortingets transportkomité fikk høre om saken ble han opprørt.

– Man blir oppgitt når man ser hvordan byråkratiet kan bruke tre år på en slik sak. Det er helt håpløst. Her driver man en uthalingstaktikk, der man holder på, og sørger for at det skal ta lang tid slik at folk til slutt skal gi opp.

– Jeg håper at Tommy aldri gir opp, for denne kampen er han nødt til å vinne. Dette er Norge, heia Norge og idiotien på sitt verste.

Hoksrud tok saken til Stortingets spørretime. I sitt svar ville ikke samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa gå inn i selve problemet, men understreket at:

«Statens vegvesen sin grunnholdning skal være å hjelpe folk, opplyse folk og legge til rette for at enkeltsaker blir ryddig behandlet».

Skal se på lastebilene på nytt

Karin Sørhoel, leder kjøretøyteknikk, Vegdirektoratet

Karin Søhoel, leder kjøretøyteknikk i Vegdirektoratet sier de at ønsker lik behandling av lastebilene.

Foto: Tobias Sakrisvold Martinsen/NRK

Vegdirektoratet skal se på saken på nytt. Siden Ralger sier at lastebilene er like, kaller de også inn bilen som har fått skilter til kontroll.

– Vi ønsker å sikre at det er lik saksbehandling i den grad det er like kjøretøy, så vi har valgt å se på disse kjøretøyene på nytt.

Lik saksbehandling kan bety at kjøretøy nummer én kan miste skiltene?

– Det er selvfølgelig en mulighet for det hvis man ser at det ikke har blitt fattet korrekte vedtak i første omgang.

– Man føler seg som en skurk, når man kommer med en slik bil til Norge hvor de sier at den overhodet ikke er brukelig, sier Tommy Ralger.

Har du opplevd lignende problemer med registrering av kjøretøy i Norge?