Hopp til innhold

- Norske Skog bløffer om miljøprofil

Både Follum og Saugbrugs prioriterer vekk jernbane framfor trailerfrakt. - En miljøskandale, mener Naturvernforbundet.

Trailer

- Det er uheldig for folk i Halden, både i forhold til helse, trafikksikkerhet, støy og støv, at Norske Skog nå kun bruker trailertransport av sitt papir ut og inn av byen, sier Ragnar Johnsen i Naturvernforbundet i Østfold.

Foto: Rainer Prang / NRK

Naturvernforbundet i Østfold mener Norske Skogs miljøprofil er en bløff.

Konsernet hevder på egne nettsider at de setter miljøhensyn høyt i sin virksomhet, men nå har både Norske Skog Saugbrugs i Halden og Norske Skogs fabrikk på Hønefoss droppet jernbanefrakt.

Det er nå kun trailertransport av ferdig papir til og fra Halden.

I år kommer mer enn 20 000 trailere med papir til å rulle i Haldens gater.

- Vi snakker om en miljøskandale. Norske Skog klarer ikke å leve opp til det glansbildet de ønsker å skape av seg selv, sier Ragnar Johnsen i Naturvernforbundet i Østfold til nrk.no.

Les også:

Seks ganger mer energikrevende

Ragnar Johnsen sier til NRK at det er hinsides all fornuft at en stor aktør i næringslivet, som Norske Skog, legger seg på en massivt forurensende linje ved å forlate jernbanetrafikk for lastebil.

- Vi kan bruke energiforbruk, som et kriterie for å måle hvor galt dette er, sier Johnsen.

Han sier forskning viser at lastebilene bruker seks ganger mer energi per tonn kjørt kilometer, enn det toget gjør.

- De har kanskje regnet seg fram til at trailertransport er noe rimeligere enn jernbanetransport. Men det hjelper lite, dersom Norske Skogs miljøbevisste kunder velger seg en annen leverandør, som er i stand til å levere varene på en mindre forurensende måte, sier Johnsen.

Follum fabrikker

I 2009 sendte Follum fabrikker (bildet) nærmere 100 000 tonn på jernbane til utskipning med båt i Halden. Fra 2010 ble all papirfrakt mellom Hønefoss og Halden flyttet over på lastebil.

Foto: Follum fabrikker

Ikke lønnsomt med jernbane

Norske Skogs fabrikk Follum ligger på Hønefoss.

Follum bruker Halden havn, som utskipningshavn for en tredjedel av sitt papir.

I 2009 ble nærmere hundretusen tonn papir fraktet fra Hønefoss til Halden på jernbane.

I fjor fant Follum ut at dette ikke lønte seg, og alt papir som skal skipes ut over Norske Skogs havn i Halden, havnet over på trailer.

I følge fabrikksjef Oddvar Sandvei regner Follum i år med å sende 75 000 tonn av totalt produserte 270 000 tonn via Halden havn.

Det betyr at nærmere 6 000 fullastede trailerlass med Follum-papir i 2011 ruller de rundt 17 milene fra Hønefoss til Halden, før de returnerer samme strekning tilbake.

Trailer

Strekningen mellom Hønefoss og Halden er på rundt 17 mil. Hvis 75 000 tonn papir fra Follum skal til utskipning på Halden havn, betyr det at trailerne tilbakelegger 102 000 mil på sin kjøring med papir til Halden på strekningen. I tillegg kommer returen til Hønefoss.

Foto: Rainer Prang / NRK

Trailerne overtar

Også på Norske Skog Saugbrugs i Halden er bruk av jernbane til å frakte ferdig produsert papir et tilbakelagt kapittel.

I 2009 fraktet Saugbrugs 100 000 tonn per bane, mens dette tallet var redusert til 78 000 tonn i fjor.

I år kommer trailere blant annet til å frakte Saugbrugs-papir fra Halden til Danmark, der papiret tas ombord på jernbanevogner. Også papir med andre destinasjoner går på trailer.

I og med at bedriften ikke har noe jernbanespor fra fabrikken på Skakkestad i Halden til utskipningshavna på Sauøya, betyr det at absolutt alt papir fra fabrikken dundrer avsted på trailerhjul.

I år har Saugbrugs estimert sin produksjon til 500 000 tonn (438 000/2009 - 462 000/2010).

Fordelt på trailere, som hver seg tar 30 tonn papir, vil dette gi mer enn 16 000 trailere gjennom Haldens gater.

Norske Skog Saugbrugs

I år regner Saugbrugs med å produsere 500 000 tonn papir. Alt papiret, både til havn og ellers, fraktes på lastebil.

Foto: Rainer Prang / NRK

- Har ikke råd til å bygge og bruke jernbane

Olle Axxell, som er direktør på Norske Skog Saugbrugs i Halden, sier til nrk.no at bedriften ikke kommer til å bygge noe jernbanespor fra fabrikken til utskipningshavna på Sauøya.

- Det er ikke aktuelt for oss nå. Vi kan ikke bære en slik investeringskostnad med den inntjeningen vi har, sierAxxell.

Han bekrefter at det er økonomi som ligger bak valget om å prioritere vekk jernbanetransport av ferdig papir for trailer.

- Vi søker hele tiden en optimal transportløsning ut i fra kvalitet og kostnadsspørsmål. Det ble kort og godt økonomisk umulig å fortsette å transportere med vår jernbaneløsning, sier han.

Axxell understreker at Saugbrugs benytter jernbane for frakt av blant annet tømmer til fabrikken i Halden.

Han poengterer også at papiret, som skipes ut med båt fra Halden ender opp i Belgia, der det lastes om til jernbane.

- Til våre kunder i Tyskland og Italia er det en god kombinasjon av båt og jernbane, sier Axxell.

Les også:

- Undergraver sin egen framtid

Norske Skog har hovedkontor i Norge og fabrikker i 14 land over hele verden.

Norges Naturvernforbund mener papirgiganten forsømmer sitt miljøpolitiske ansvar.

- Denne tungtrafikken representerer en miljø- og helsefare i Halden. Her er det utslipp av støv og støy, og ikke minst er dette også et spørsmål om trafikksikkerhet. Vi snakker om mer enn 20 000 tunge trailere gjennom bygatene i Halden, sier Johnsen.

Han mener Norske Skogs kunder etterspør papir produsert og fraktet på beste miljøvis, og kan ikke se at Follum og Saugbrugs lever opp til den standarden selskapet setter for seg selv.

- Verden er blitt slik at miljø er en viktig faktor for å selge varer. Ved å gå over til mer miljøskadelige transportmetoder enn jernbane, undergraver Norske Skog her sin egen framtid.

De er kort og godt nødt til å leve opp til det de har som egen målsetning i praksis for å ha noen troverdighet, sier Ragnar Johnsen til nrk.no.