Hopp til innhold

– Griseflaks at det ikke har skjedd mer

Naturvernforbundet og Hvaler kommune krever losplikt på båter.

Bulkskipet Cometa grunnstøtte på Fugletang skjær

NAturvernfobundet mener en los kunne forhindrer grunnstøtingen.

Foto: KV Nornen

Onsdag morgen gikk det 103 meter lange skipet «Cometa» fra Nor-Lines på grunn mellom Kirkøy og Asmaløy, på vei mot havn i Fredrikstad. Skjæret skipet ble stående på, var merket med både stake og lys.

Les også: Grunnstøtt skip står fortsatt

Det må bli losplikt for alle lasteskip som seiler gjennom Ytre Hvaler Nasjonalpark. Det mener Østfold Naturvernforbund

– Nå må politikerne ta seg sammen her og sette noen klare krav til hva man driver med i sin egen havn. Det er jo sånn at Fredrikstad, Sarpsborg og Hvaler faktisk har eierandeler i egen havn. Det betyr at de må kunne stille noen krav oppover i systemet til sentrale myndigheter, sier Pål Bugge, leder av Naturvernforbundet i Østfold.

– Hvilke krav må de stille, mener du?

– Det er losplikt, det. Det er såpass skummelt opp den farleden der, så det er bare griseflaks at det ikke har skjedd mer, sier han.

Bygge mener leden inn mot Fredrikstad er spesielt farlig:

– Farleden inn til Fredrikstad er trang og uoversiktlig med masse skjær. Det er ikke lett å navigere opp her.

Les også: Ble ikke varslet om grunnstøting

– Ømtålig og sårbar

Pål Bugge i Naturvernforbundet får støtte for kravet om losplikt fra næringssjef i Hvaler kommune og leder av Nasjonalparksenteret, Bernt Erik Larsen.

– Vi vil alltid kunne støtte et ønske om losplikt på båter som går igjennom vår skjærgård. Hele skjærgården er jo ømtålig og sårbar i forhold til utslipp. Det er ikke første gang denne type havari skjer, sier Larsen.

– Jeg vil anta at det er naturlig for oss å ta et initiativ, eller i hvert fall forhøre oss om hvordan reglene er, sier han.

Lasteskip av denne størrelsen kan gå uten los så lenge den som fører skipet har et såkalt farledsbevis.

Les også: 100 meter langt skip grunnstøtte

- Sikkerheten er ivaretatt

Leder for trafikksentralen i Horten, Nils Petter Andersen, sier det vanskelig kan innføres generell losplikt.

– Hvor mange loser skal vi ha på stasjonen i Fredrikstad? Det er et økonomisk spørsmål om samtlige fartøyer inn og ut skal ha los. Vi mener at sikkerheten er ivaretatt med mye bedre oppmerking av leden.

– Å garantere seg mot at skipsulykker skal skje, er helt umulig, sier han

Lasteskipet «Cometa» ligger fremdeles på grunn utenfor Asmaløy, og rederiet håper å få trukket skipet av grunn i dag.