Skipet grunnstøtte på Fugletangskjær i hovedinnseilingen til Fredrikstad. Årsaken er trolig feilnavigering.
Det er konstatert hull i skroget, men det er ingen fare for at skipet skal synke. Rederiet håper de kan trekke skipet av grunna i morgen.
Kystvakta var i nærheten
Tidlig i morges gikk lasteskipet «Cometa», registrert på Færøyene, på Fugletangskjær på Hvaler. Kystvakta lå tilfeldigvis i Fredrikstad - og var på plass en halv time etter at alarmen gikk.
– Det første vi gjorde var å sjekke om det var noe oljesøl. Vi gjorde også klart et bordingslag som gikk om bord på havaristen, forteller fartøysjef på Kystvaktskipet «Nornen», Pål Bratbak.
LES OGSÅ:
Har seilt der mange ganger
Kystvakta mener den smale leden i den sårbare maritime nasjonalparken på Hvaler er vanskelig. Men skipet har seilt her mange ganger tidligere. Likevel mistenker Kystvakta at mannskapet har feilnavigert.
– Fartøyet har kommet for langt til babord i denne leia, sier Bratbak.
Årsaken til feilnavigeringen er ikke klarlagt, men vakthavende offiserer om bord har ikke nytt alkohol.
– Det er foretatt promillekontroll, men det er ingen mistanke om promille.
I følge leder for sjøtrafikksentralen i Horten, Nils Petter Andersen, hadde skipperen på lasteskipet et såkalt farledsbevis, som betyr at han kan seile uten los til havner langs norskekysten.
Ligger i beredskap
Skipet var på vei fra Oslo til Fredrikstad med ufarlig stykkgods - men har 170 tonn olje og diesel om bord. Kystvaktskipet «Nornen» ligger derfor i beredskap - så lenge det er nødvendig.
– Nå har vi oljevernberedskap om bord og er klare til å sette ut utstyret om det er behov.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ble ikke varslet om grunnstøting
Verken redningsselskapet eller Hvaler kommune ble varslet da et skip gikk på grunn i nasjonalparken i Hvaler.
Lederen for Nasjonalparksenteret og næringssjef i Hvaler kommune, Bernt Erik Larsen, er kritisk til varslingsrutinene.
– Som vertskommune tenker jeg at det hadde vært veldig greit om kommunen også tidlig ble varslet. Vi har jo vår skjærgårdstjeneste og flere funksjoner som kunne ha nytte av å være tidlig varslet om mulige problemer, sier han.
Hevder de varslet korrekt
Rederiet, Nor Lines, som eier frakteskipet som grunnstøtte ved Hvaler sier derimot at de har fulgt alle rutiner om varsling.
– Både flaggstat, Kystverket, Sjøfartsdirektoratet og det norske Veritas er varslet. Skipperen varslet Trafikksentralen straks det skjedde. Alle parter er informert, sier daglig leder i Nor Lines Nicolai Olsen.