- Det som er problemet er at Bastø IV har feil med hovedgiret.
Vi jobber på spreng, og har støvsugd hele verden etter en person som kan reparere denne feilen, sier Audun T. Sætre, administrerende direktør i Bastø Fosen til Moss Avis.
Les også:
Motor- og istrøbbel
Gjennom vinteren har rederiet Bastø Fosen måttet kjøre med tre ferger ved flere anledninger.
Dels har isen i Mossesundet skapt trøbbel, og dels har fergene hatt tekniske problemer underveis.
I slutten av januar i år ankom Bastø V Horten og ble satt inn i rute, etter å ha vært gjennom en øvelse med Sjøfartsdirektoratet.
Allerede dagen etter at ferga ble satt inn på strekningen ble den tatt ut igjen på grunn av tekniske problemer.
For kort tid siden skapte også lavvannet noe bryderi, da biler ikke kunne ta seg i land på fergekaia i Horten.
Også planlagte reparasjoner har bidratt til reduserte fergeavganger mellom Horten og Moss.
Les også:
Venter på hjelp fra Danmark
Nå venter Bastø Fosen på hjelp fra Danmark, der det skal finnes en mekaniker, som kan ta et tak på Bastø IV.
Heller ikke det å få tak i reservedeler har vært en enkel jobb, og rederiet har jobbet hardt for å få tak i de rette delene.
- Slike deler finnes et eller annet sted i verden, og er ikke så lett å få tak i på kort varsel. Men nå har vi fått beskjed om at delene er klare, sier Audun T. Sætre til Moss Avis.
Bastø IV er ikke ventet tilbake i trafikk før kommende tirsdag, og i mellomtiden er det kødannelse på begge sider av fjorden ved fergeleiene.
Se rutetabell fra Bastø Fosen her