Hopp til innhold

- Vi må prioritere de viktigste prosjektene

Nå er bomringen for Nedre Glomma klar på papiret. Det er imidlertid ikke detaljene rundt den planlagte bypakka.

Brua ved Sarpsfoss, Sarpsborg

En ny bro over Sarpefossen er blant prosjektene som skal prioriteres, ifølge Håkon Vindenes i Statens Vegvesen.

Foto: Rainer Prang / NRK

I dag informerte ordførerne i Fredrikstad og Sarpsborg, samt fylkesordføreren, om den nye bomringen i Nedre Glomma. Bomringen skal finansiere samferdselsutbyggingen området, den såkalte «Bypakka».

Innfører timeregel

På pressekonferansen kom det frem at det blir 23 bomstasjoner i den fremtidige bomringen, 12 i Fredrikstad og 11 i Sarpsborg.

Håkon Vindenes

Håkon Vindenes, sjefsingeniør i Statens Vegvesen.

Foto: Håkon Aurlien / Statens Vegvesen

– Dette er et nytt, viktig skritt for å gjøre regionen i stand til å håndtere framtidens trafikkutfordringer, sa de tre ordførerne Jon-Ivar Nygård (Fredrikstad), Sindre Martinsen-Evje (Sarpsborg) og Ole Haabeth (Østfold fylkeskommune) på en pressekonferanse i dag.

De første seks bomstasjonene blir satt opp i Fredrikstad i 2017, resten i løpet av to år.

– Det blir en bomring rundt begge bysentrene og du må betale for å kjøre inn i byområdet Nedre Glomma. Det blir en såkalt timeregel der du kun betaler for en passering i løpet av en time, selv om du passerer flere stasjoner, forklarer sjefsingeniør Håkon Vindenes i Statens Vegvesen.

  • Se plasseringen av bomstasjonene (teksten fortsetter under kartet):
Plassering av bomstasjoner

De røde bomstasjonene i Fredrikstad settes i drift i 2017. De blå stasjonene i Sarpsborg og Fredrikstad settes i gang i 2019.

Vil blant annet prioritere fylkesvei 109

Nå er altså bomringen klar på papiret. Det er imidlertid ikke detaljene rundt den planlagte bypakka for Nedre Glomma-byene.

Den innebærer en omfattende utbygging av veisystemet. Her blir det nødvendig å prioritere, ifølge sjefsingeniøren.

(Teksten fortsetter under bildet)

Bompenger

I dag informerte ordførerne i Fredrikstad og Sarpsborg, samt fylkesordføreren, om den nye bomringen i Nedre Glomma.

Foto: Kathrine Brønn / NRK

– Vi vil ha et investeringsbehov som er høyere enn de pengene som blir krevd inn. Dermed blir det snakk om å prioritere de viktigste prosjektene, sier han og utdyper:

– Gang- og sykkelvei, et bedre kollektivtilbud, fylkesvei 109, ny bro over Sarpsfossen og riksvei 110 i Fredrikstad. Det er prosjekter som ligger høyt på prioriteringslisten og som vil bli gjennomført.

Mellom 85.000 og 100.000 kjøretøy vil betale for å kjøre inn i bomringen hvert døgn, personbilistene betaler mellom 20 og 30 kroner.

Det er imidlertid ikke klart om det blir flate takster eller høyere avgifter i rushtiden.