I dag informerte ordførerne i Fredrikstad og Sarpsborg, samt fylkesordføreren, om den nye bomringen i Nedre Glomma. Bomringen skal finansiere samferdselsutbyggingen området, den såkalte «Bypakka».
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Innfører timeregel
På pressekonferansen kom det frem at det blir 23 bomstasjoner i den fremtidige bomringen, 12 i Fredrikstad og 11 i Sarpsborg.
– Dette er et nytt, viktig skritt for å gjøre regionen i stand til å håndtere framtidens trafikkutfordringer, sa de tre ordførerne Jon-Ivar Nygård (Fredrikstad), Sindre Martinsen-Evje (Sarpsborg) og Ole Haabeth (Østfold fylkeskommune) på en pressekonferanse i dag.
De første seks bomstasjonene blir satt opp i Fredrikstad i 2017, resten i løpet av to år.
– Det blir en bomring rundt begge bysentrene og du må betale for å kjøre inn i byområdet Nedre Glomma. Det blir en såkalt timeregel der du kun betaler for en passering i løpet av en time, selv om du passerer flere stasjoner, forklarer sjefsingeniør Håkon Vindenes i Statens Vegvesen.
- Se plasseringen av bomstasjonene (teksten fortsetter under kartet):
Vil blant annet prioritere fylkesvei 109
Nå er altså bomringen klar på papiret. Det er imidlertid ikke detaljene rundt den planlagte bypakka for Nedre Glomma-byene.
Den innebærer en omfattende utbygging av veisystemet. Her blir det nødvendig å prioritere, ifølge sjefsingeniøren.
(Teksten fortsetter under bildet)
– Vi vil ha et investeringsbehov som er høyere enn de pengene som blir krevd inn. Dermed blir det snakk om å prioritere de viktigste prosjektene, sier han og utdyper:
– Gang- og sykkelvei, et bedre kollektivtilbud, fylkesvei 109, ny bro over Sarpsfossen og riksvei 110 i Fredrikstad. Det er prosjekter som ligger høyt på prioriteringslisten og som vil bli gjennomført.
Mellom 85.000 og 100.000 kjøretøy vil betale for å kjøre inn i bomringen hvert døgn, personbilistene betaler mellom 20 og 30 kroner.
Det er imidlertid ikke klart om det blir flate takster eller høyere avgifter i rushtiden.