På slutten av 1700-tallet ble huset på Torød bygd for en sjømannsfamilie. I dag står det i veien for trafikken, og derfor vil Nøtterøy kommune rive det. Det liker ikke vernemyndighetene, representert ved Kulturarv i Vestfold fylkeskommune.
– Det er veldig mange grep som kan gjøres for å trafikksikre et område, for eksempel å sette ned fartsgrensa. Å rive et kulturminne er ikke det første man skal gjøre, sier Kulturarv-leder Terje Gansum.
– Ikke et problem
Nøtterøy kommune vil gjerne rive bygningen fordi veivesenet planlegger utvidelse av Torødveien for å få et sikrere veikryss, sier bygningssjef Tore Jan Leinaas.
– Huset ligger sånn til at det er en utfordring for trafikksikkerheten. Hvis det rives, vil trafikksikkerheten rundt Torød sentrum bli vesentlig bedre.
Men Gansum mener kommunen heller bør ta vare på bygningen.
– Det er bedre at man tar vare på kulturarven på Nøtterøy og ikke bare tenke at det ligger i veien. Huset ligger i en sammenheng som heller bør sees som en kvalitet enn et problem.
Ser forfallent ut
– Huset har stått tomt i flere år uten vedlikehold, og det ser ganske forfallent ut?
– Vi møter slike argumenter ofte, men det at folk kjøper et hus og lar det falle sammen for så å få viljen sin til å rive er ikke noe vi ønsker. Den måten å drive samfunnsplanlegging på går ikke vi for.
Vil påklage riving
I et brev til kommunen skriver Kulturarv følgende:
Vi vil på det sterkeste oppfordre kommunen til å sette anlegget i stand etter antikvariske prinsipper, enten på nåværende tomt eller ved å flytte bolighuset til et annet sted på eiendommen. Vi mener at det er svært uheldig for kulturminnevernet dersom kommunen gir tillatelse til å rive et kommunalt eid verneverdig anlegg som kommunen tidligere har regulert til bevaring.
– Vi vurderer å påklage et eventuelt vedtak om tillatelse til riving av huset, sier Gansum.
Se etter andre løsninger
Bygningssjef Tore Jan Leinaas antar at det da må søkes andre løsninger, men understreker at det til syvende og sist må avgjøres av politikerne.
– Hvis vi må sette bygningen i stand, må det bevilges penger. Så må vi antakelig finne en annen måte å sikre trafikken på.