Hopp til innhold

– Og hvordan kjører vi her?

Hvem skal vi vike for her? Ingen grunn til å bremse opp, bare kjør som vanlig. Da er du med i en test.

Test av markematerialer
Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Vegdirektoratet gjennomfører for tiden en svært omfattende test av ulike materialer for veimerking.

Testingen gjennomføres på fylkesvei 40 ved Nordkvelle i Lågendalen i Vestfold og er en nasjonal test.

– Vi gjør tekniske målinger og dokumenterer hvilke egenskaper de ulike materialene har. Den hvite merkingen har allerede ligget på veien i ett år. Nå legges også gul merking, forklarer Bjørn Skår som er senioringeniør i Vegdirektoratet.

Utfordring å tenke nytt

Det er den enkelte produsent av merkematerialer som selv er ansvarlig for å legge teststriper etter anvisning fra Vegdirektoratet. På den måten blir det fullstendig sammenlignbart hvordan de ulike materialene egner seg til formålet og hvor lenge de holder.

– Disse materialene er det som heter termo-plastmaterialer og er de mest slitesterke som finnes, sier Skår.

Det som har vært utfordringen til materialprodusentene har vært å tenke nytt.

– Vi sier at de skal komme med de beste materialene de har og legge de på veibanen. Så skal vi dokumentere kvaliteten og se hva de har oppnådd, forklarer Skår.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Jørgensen og Skår

Bjørn Skår fra Vegdirektoratet til høyre og Reidar Jørgensen fra Statens vegvesen til venstre venter seg gode resultater av testingen i Lågendalen.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Ønsker bedre materialer enn i dag

Skår forklarer at tanken bak det hele er at Vegdirektoratet ønsker en bedre veioppmerking enn i dag, bedre slitestyrke og tekniske egenskaper enn de som er kjent i dag,

– Ett av formålene med prøvefeltene er å dokumentere friksjon og holdbarhet. Vi har hørt påstanden mange ganger at en del plastmaterialer som er benyttet til veioppmerking er glatte, spesielt når det blir vått.

Vi legger derfor det materialet som brukes i dag ved siden av det produsentene mener er bedre materialer med bedre friksjonsevne, sier Skår.

Han innrømmer at det både har skjedd ulykker ved at folk har falt og slått seg i fotgjengerfelt fordi det har vært glatt. Enkelte har blant annet brukket lårhalsen. Også både syklister og motorsyklister har veltet som følge av glatt veioppmerking.

Flere har skadet seg

– Dette er en problemstilling vi er opptatt av å ha orden på, sier Skår.
Valget av strekningen i Lågendalen er ikke tilfeldig. Den er optimal på alle måter. Det er en rett flat strekning uten oppbremsinger. Trafikken kan kjøre kontrollert over og vi får dermed et kontrollert prøvefelt. I Europa finnes det standard for strekninger for testområder for veioppmerking. Veien i Lågendalen tilfredsstiller denne standarden.

Norge er det mest utfordrende landet i Europa å legge veioppmerking på, forklarer Skår. Brøytebiler, piggdekk, salting, varierende temperaturer, regn, soloppvarming – det er mange elementer som påvirker veimerkingen. Det betyr at materialer som skal ligge på det norske vegnettet må ha gode egenskaper for at det skal fungere godt nok.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Gule striper i flere varianter

Norge er eneste land i Europa som bruker gule striper. Her testes bl.a. ny gulmaling (nærmest) mot den som brukes i dag.

Foto: Yngve Tørrstad / NRK

Eneste land i Europa med gule striper

Norge er det eneste landet i Europa som bruker gule striper midt i vegbanen. Det skal fortsette, og testen omfatter derfor også ulike typer gul oppmerking.

Det er mange andre land, blant annet USA, som bruker gul oppmerking. Alle miljøer i Norge som i dag er opptatt av trafikksikkerhet, myndigheter, organisasjoner og private har en klar oppfatning om at vi i Norge skal fortsette med gul veioppmerking.

– På de mindre trafikkerte vegene blir det også i framtiden fortsatt benyttet maling til veioppmerkingen, sier senioringeniør Bjørn Skår i Vegdirektoratet.

Lokalt trafikkskilt skal få stå

Overingeniør Reidar Jørgensen i Statens vegvesen sier de følger testfeltet nøye. Fra lokalt hold har enkelte vittige sjeler moret seg med å lage et nytt trafikkskilt – "Gangfelt for elg."

– Det skiltet skaper ikke uro for trafikantene, er ikke lett å oppfatte i forbifarten og er så kuriøst at det fjerner vi ikke, slik vi gjør med andre skilt som ulovlig settes opp langs veien, sier Jørgensen.

Prøvefeltet skal få stå så lenge det er behov – jo lengre jo bedre, sier Skår.

Gangfelt for elg

Noen lokale sjeler har moret seg med å sette opp et nytt trafikkskilt ved merkingen - gangfelt for elg. Dette skal vi ikke ta ned, smiler Reidar Jørgensen i Sttens vegvesen.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark