Hopp til innhold

Hard kritikk mot Color Line

Passasjerer kritiserer ferjeselskapet etter brannen i forrige uke.

Peter Wessel
Foto: Color Line

Color Line selv mener at situasjonen var udramatisk da det begynte å brenne på passasjerferjen Peter Wessel i forrige uke.

Passasjer Finn Wang forteller om lite og motstridende informasjon fra mannskapet på danskebåten.

- Strømmen og vannet ble borte. Vi hadde heldigvis satt på klokka, slik at vi var våkne på det tidspunktet. Vi gikk ut i gangen, og der var det også mørkt. Da skjønte vi at noe var galt, forteller han.

Motstridende informasjon

Wang forteller at de ble bedt om å gå foran i båten, og at alle samlet seg der.

- Der fikk vi først informasjon via høyttalerne om at det ikke var noen brann, og så kom det informasjon etter en time om at brannen nesten var slukket, sier han.

Det han reagerer mest på er forsøket på å skjule informasjon.

- Vi fikk jo greie på at de hadde bragt en av mannskapene til land på grunn av røykforgiftning. Vi må jo ta situasjonen alvorlig når vi går oppe på dekk og ser at røyken siver ut midtskips. Da går tankene tilbake til Scandinavian Star, sier Wang.

Noen døgn etter brannen har passasjerene fortsatt ikke hørt noe fra rederiet.

- Vi gjorde alt riktig

Informasjonsdirektør i Color Line, Helge Otto Mathisen avviser kritikken og sier at rederiet taklet situasjonen på en helt riktig måte.

- Vi skal lytte til passasjeren, men jeg mener det var riktig det vi gjorde.

- Hva har dere i Color Line lært av denne brannen?

- Enhver ulykke, stor eller liten, blir selvfølgelig gjennomgått. I dette tilfellet gjennomgår vi nå hva som skjedde. Den kritikken som har kommet nå fra endel passasjerer blir tatt med i vurderingene, sier Mathisen.