Norges første automatiske måling av gjennomsnittshastighet ble satt i drift torsdag i 80-sona mellom Dørdal i Bamble og Gjerdemyra i Kragerø.
- Slike gjennomsnittsmålinger vil gi færre ulykker. Dermed kan Utrykningspolitiet bruke flere ressurser på å kontrollere sjåfører i forhold til rus og aggressiv kjøring, sier UP- sjef Odd Reidar Humlegård.
Gult lys
I hver ende av strekninga blir alle biler som kjører sørover tatt bilde av. En datamaskin gjenkjenner bilen på begge punkt og beregner gjennomsnittfarta.
Bilder av biler som kjører innenfor fartsgrensen på 80 kilometer i timen, slettes automatisk.
Er farta for høy blir bildene lagra, og sjåføren får se et gult lys på stolpen som står femti meter etter siste fotoboks.
Færre ulykker
Flere har vært kritiske til denne formen for fartskontroll.
Transportøkonomisk institutt har tidligere uttalt at mange bilister kommer til å senke farta til under gjeldene fartsgrense, og at det kan føre til irritasjon og farlige forbikjøringer.
I Frankrike har de denne formen for fartskontroll på flere veistrekninger, og antallet ulykker skal ifølge Humlegård være betydelig redusert.
- Jeg tror bilistene i Norge vil bli vant til denne formen for kontroller og de fleste vil oppleve dette som mer rettferdig i og med farta blir kontrollert over en lengere distanse, sier Humlegård.
Om ei uke får UP-sjefen ønsket sitt oppfylt. Da settes det i gang målinger av gjennomsnittsfart på den neste strekningen i landet, som er E6 på Dovreskogen.