Sammenligner man med fjorårets tall skulle flere personer blitt skadd i løpet av de tre månedene veien har vært åpen.
Prosjektet hadde en prislapp på to milliarder kroner, og veien ble åpnet med brask og bram av statsminister Jens Stoltenberg 6. juni i år.
Statens vegvesens mål er å redusere antall ulykker på strekningen med 80 prosent.
– Dette var en strekning hvor det skjedde mange stygge ulykker. Nå har vi bygget en sikker og oversiktlig vei som skal spare liv, sier prosjektleder i Statens vegvesen Vestfold, Jørn Rinde.
Les også:
14 000 biler hver dag
Alt fra små personbiler til massive vogntog suser forbi oss på nye E18 ved avkjøringen til Langangen. 14 000 biler passerer fylkesgrensa mellom Telemark og Vestfold hver dag, på det som tidligere var en svært ulykkesutsatt strekning.
Både dødsulykker og alvorlige ulykker har vært en del av den tidligere så smale og kronglete veien mellom Telemark og Vestfold, men tre måneder etter åpningen er det realistisk å nå målet om å redusere ulykkene med 80 prosent.
– Det er gledelig at vi ennå ikke har registrert noen ulykker her. Innkjøringsperioden kan ofte være vanskelig, men her har det gått veldig bra.
Skulle i teorien vært flere ulykker
Tall som Statens vegvesen har fått fra politiet viser at det i hele fjor var fem ulykker på strekningen. 13 ble skadd, fire av dem alvorlig. Tre av de fem ulykkene kunne vært unngått med midtdelere, ifølge Statens vegvesen.
På de tre månedene den nye strekningen har vært åpen, skulle det i teorien ha skjedd minst én alvorlig ulykke med flere skadde på den nye veien.
Jørn Rinde mener han har svaret på hvorfor ulykkene uteblir.
– Vi har bygget en firefelts vei med et solid midtrekkverk, den er oversiktlig, og har tre meter brede veiskuldre på begge sider av veien.
– Er det tilfeldig at det ennå ikke har vært noen alvorlig ulykker?
– Nei. Vi har bygget en driftssikker vei etter de regler og retningslinjer som gjelder.
- Les også:
Midtdelere sparer mange liv
Brita Straume i Trygg Trafikk Telemark er glad for å høre at den nye strekningen så langt sparer liv.
– Det er ingen tvil om at når man får skilt kjørebanen med midtdeler skal det mye mer til for at det skjer alvorlige ulykker.
Hun er likevel sikker på hva som er det viktigste tiltaket for å hindre ulykker.
– Folk må følge med på veien, og ikke være opptatt av alt annet. Som bilist har du et stort ansvar, sier Straume.