Hopp til innhold

Ingen ulykker på ny E18

Til tross for tett sommertrafikk har det ikke vært en eneste ulykke på E18 mellom Larvik og Porsgrunn siden den nye veien åpnet i juni.

Jørn Rinde

Prosjektleder for ny E18 mellom Sky og Langange Jørn Rinde sier de har som mål å redusere antall ulykker med 80 prosent på den nye veien.

Foto: Grete Ingebjørg Berge / NRK

E18 Sky-Langangen

Nye E18 er topp moderne.

Foto: Grete Ingebjørg Berge / NRK

Sammenligner man med fjorårets tall skulle flere personer blitt skadd i løpet av de tre månedene veien har vært åpen.

Prosjektet hadde en prislapp på to milliarder kroner, og veien ble åpnet med brask og bram av statsminister Jens Stoltenberg 6. juni i år.

Statens vegvesens mål er å redusere antall ulykker på strekningen med 80 prosent.

– Dette var en strekning hvor det skjedde mange stygge ulykker. Nå har vi bygget en sikker og oversiktlig vei som skal spare liv, sier prosjektleder i Statens vegvesen Vestfold, Jørn Rinde.

Les også:

Jens Stoltenberg åpner nye E18

Her åpner statsminister Jens Stoltenberg nye E18 gjennom Vestfold.

Foto: Helga Tunheim / NRK

14 000 biler hver dag

Alt fra små personbiler til massive vogntog suser forbi oss på nye E18 ved avkjøringen til Langangen. 14 000 biler passerer fylkesgrensa mellom Telemark og Vestfold hver dag, på det som tidligere var en svært ulykkesutsatt strekning.

Åpen dag på nye E18, Sky-Langangen.

Åpne dag på E18 to dager før den offisielle åpningen.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Både dødsulykker og alvorlige ulykker har vært en del av den tidligere så smale og kronglete veien mellom Telemark og Vestfold, men tre måneder etter åpningen er det realistisk å nå målet om å redusere ulykkene med 80 prosent.

– Det er gledelig at vi ennå ikke har registrert noen ulykker her. Innkjøringsperioden kan ofte være vanskelig, men her har det gått veldig bra.

Skulle i teorien vært flere ulykker

Tall som Statens vegvesen har fått fra politiet viser at det i hele fjor var fem ulykker på strekningen. 13 ble skadd, fire av dem alvorlig. Tre av de fem ulykkene kunne vært unngått med midtdelere, ifølge Statens vegvesen.

På de tre månedene den nye strekningen har vært åpen, skulle det i teorien ha skjedd minst én alvorlig ulykke med flere skadde på den nye veien.

Jørn Rinde mener han har svaret på hvorfor ulykkene uteblir.

– Vi har bygget en firefelts vei med et solid midtrekkverk, den er oversiktlig, og har tre meter brede veiskuldre på begge sider av veien.

– Er det tilfeldig at det ennå ikke har vært noen alvorlig ulykker?

– Nei. Vi har bygget en driftssikker vei etter de regler og retningslinjer som gjelder.

Midtdelere sparer mange liv

Brita Straume i Trygg Trafikk Telemark er glad for å høre at den nye strekningen så langt sparer liv.

– Det er ingen tvil om at når man får skilt kjørebanen med midtdeler skal det mye mer til for at det skjer alvorlige ulykker.

Hun er likevel sikker på hva som er det viktigste tiltaket for å hindre ulykker.

– Folk må følge med på veien, og ikke være opptatt av alt annet. Som bilist har du et stort ansvar, sier Straume.

Utsikt fra Vassbotn-brua

Gamle E18 og Kjosesvingen der Kjoseveien går inn. I bakgrunn Hallevannet.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.