Fokus for Tyr 2010 er togulykke og grensekontroll på Ofotbanen mellom Narvik og Kiruna. Her skal alle parter få øvd sammen og det er viktig å få vist politiets og andre aktørers roller, ansvar og oppgaver.
– Det er litt stress, men det går bra. Men jeg er litt spent. Det forteller ambulansearbeider Linda Øien, før øvelsen er kommet ordentlig i gang. – Det er nok litt kaos, men brannmannskapene har gjort en god jobb før vi kom og begynt å evakuere, så vi får ta det som det kommer, sier Øien.
Mange etater
Foruten politiet og andre nødetater, skal kommuner, fylkesmannen, Forsvaret, Sivilforsvaret, næringsliv og frivillige organisasjoner øve på samvirke og krisehåndtering på taktisk, operativt og strategisk nivå. Også svenskene er med, og stiller med redningsressurser blant annet fra Kiruna.
– Tyr er en årlig fullskalaøvelse der scenarioene skifter mellom redning, naturkatastrofer og terror/alvorlig organisert kriminalitet. Denne gangen er det redningsdelen som står i fokus, sier sjefinspektør Oddbjørn Mjølhus, leder av seksjonen for politiberedskap og krisehåndtering i Politidirektoratet (POD).
Gode på krisehåndtering
Mjølhus, som er øvingsleder for Tyr, sier politiet og samvirkende aktører er gode på krisehåndtering og har god grunnberedskap.
– Men vi kan alltid utvikle oss, og Tyr er en av arenaene vi bruker for å bli enda bedre på krisehåndtering. Det gjør vi ved å teste de involvertes kriseapparat, bekrefte antatt tilstand eller avdekke eventuelle mangler, sier sjefinspektøren.
Det fikk blant annet anestesisykepleier ved UNN, Trude Elstad erfare.
– Det er kaos, det er vanskelig å får oversikt og vanskelig med kommunikasjonen. Jeg har ikke samband, blant annet, så jeg får ikke kommunisert med de andre.
Lokalt politi forbereder øvelsen
Det er Politidirektoratet som er ansvarlig for øvelsen. Nytt i år er imidlertid at politidistriktets egne beredskapsplanleggere forbereder detaljene i øvelsen.
– Denne ordningen vil bli videreført også i kommende øvelser. Vi mener dette gjør at de som skal øves får større eierforhold til øvelsen, og dermed også større utbytte, sier Mjølhus.
Geografisk spredning
I fjor var det Telemark politidistrikt som ble øvet, og fokus var skipsbrann med påfølgende gasslekkasje. Men i år var det altså jernbanen og den svært trafikkerte Ofotbanen som var åsted.
– Vi har lenge ønsket å få slike øvelser på jernbanen. Vi har kjørt interne øvelser, papirøvelser, men det blir ikke på langt nær så virkelig som dette. Det forteller Egil Eilivssen, sikkerhetsrådgiver hos Jernbaneverket.