Hopp til innhold

Lang kø for spesialundervisning

Sakene hoper seg opp ved mange PPT-kontor viser undersøkelse.

Skolebarn, skolelelev

FÅR IKKE HJELP: Barn med lese, skrive eller atferdavansker må ofte vente i opptil ett år før de får hjelp.

Foto: Laurence Mouton / 6PA/MAXPPP

Barn og unge som trenger spesialundervisning må vente stadig lengre på å få hjelp. Det viser en undersøkelse som NRK har gjort av PP-tjenesten.


I Vesterålen må skoleelever vente i minst ni måneder før de får hjelp.

Det forteller PPT-leder Stig Halse. Han er ansvarlig for PP-tjenesten i seks kommuner i Vesterålen.

Flere saker med færre ansatte

Det betyr at barn med for eksempel lese og skrivevansker må vente et helt skoleår før de får den spesielundervisninga de har krav på. Da kan det allerede være for seint.

Og mens sakene hoper seg opp minker antall ansatte.

- Fra år 2000 har tallet på ansatte i våre kommuner blitt redusert med rundt 25 prosent, sier Halse.

Utbredt problem

Situasjonen i Vesterålen er ikke unik.

I en undersøkelse som NRK har gjennomført svarer 6 av 10 PPT-kontor at barn og unge må forvente å stå på venteliste lengre enn tre måneder.

197 PPT-kontor i landet er spurt i undersøkelsen og 107 har svart.

Et klart flertall viser også til en kraftig økning i antall saker de siste fire årene, uten at tallet på ansatte er økt tilsvarende.

Av de spurte viser 44 prosent til ei stor økning i antall saker siden 2005. Kun 14 prosent sier saksmengden har vært stabil.

55 prosent viser til ei økning opp mot 50 prosent i denne perioden.

Leder for PP-tjenesten i Vesterålen, Stig Halse

Leder for PP-tjenesten i Vesterålen, Stig Halse.

Foto: NRK

Over 80 prosent mener tilfanget av nye ressurser i svært liten eller i liten grad samsvarer med økningen i antall saker.

- Lovbrudd

- Helt uakseptabelt, sier generalsekretær i dysleksiforbundet, Marianne Grønner.

Hun hevder at mange kommuner bryter opplæringsloven.

- Det er klare brudd på opplæringsloven når man ikke gir nok resursser til PPT og til skolene, sier Grønner.

- Stadig større krav

Dokumenter

ØKER: Bunken med elever som trenger ekstra hjelp på skolen øker. Enkelte elvever må vente i ett skoleår før de får hjelpen de har krav på.

Foto: ScanStockPhoto

Det er kommunene som er ansvarlig for drifta av PPT-kontorene. Direktør for utdanning i Kommunenes sentralforbund, Eva Lian, innrømmer at situasjonen er bekymringsfull.

- Vi ser ei samfunnsutvikling som stiller stadig større krav og har stadig større forventninger til hva som kan bli gjort for den enkelte elev, sier Lian.

35 prosent av de som svarer på undersøkselsen sier at generelle adferdsvansker er det saksfeltet som øker mest.

40 prosent av de spurte mener at mangel på ressurser er den største utfordringen ved enheten.

Rapport skal gi svar

Til sommeren kommer en rapport fra det såkalte Midtlyng-utvalget som har undersøkt situasjonen ved blant annet PP-tjenesten.

Det er et bredt sammensatt utvalg som skal se nærmere på spesialundervisningen og det statlige spesialpedagogiske støttesystemet.

- Utvalget skal blant annet vurdere i hvilken grad vi har et system som sikrer tidlig innsats til førskolebarn, elever og lærlinger med særlige opplæringsbehov, sa daværende kunnskapsminister Øystein Djupedal.

Utvalget skal legge fram konkrete forslag til bedre organisering og effektiv ressursbruk for en fremtidig helhetlig tiltakskjede for barn, unge og voksne med behov for spesialpedagogisk støtte.