Av
Widerøes interne granskningskommisjon mener at det ikke var noe feil på flyet - men innser at motorhåndkontrollen har en svakhet.
- Denne vil nå bli endret på, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien. I mellomtiden vil det bli satt opp et varselskilt i cockpiten som advarer piloten om dette.
- Widerøe skal modifisere i alt 26 Dash 8 av modellene 100 og 300. Selve jobben kan gjøres på Widerøes servicebaser i Norge når fabrikanten Bombardier DeHavilland i Canada har framskaffet utstyr og programvare, sier Kongsteien til Dagbladet.
Satte motoren i revers
Den ene motoren ble ødelagt da den ved en feiltakelse ble satt i revers i 9000 fots høyde i et svært turbulent luftlag. På andre flytyper er det umulig å sette motoren i revers i luften.
Flygesjef i Widerøe, Bjørn Sælendsminde, sier de ser alvorlig på nestenulykka, men sier at det aldri var fare for at flyet skulle styrte.
- Vi har kategorisert hendelsen som meget alvorlig, men samtidig var det ikke fare for at liv skulle gå tapt.
- Har Widereøe opplevd dette før med denne flytypen?
- Nei det har vi ikke, sier Sælendsminde.
Havarikommisjonen gransker nestenulykka
Det var 17 passasjerer og en besetning på tre ombord i Widerøe flyet da den ene motoren stanset.
Hendelsen granskes av Havarikommisjonen som kaller det "en alvorlig luftfartshendelse", ifølge NTB.