Hopp til innhold

– Må være en lottomillionær som har kjøpt brannbilen

Kanskje er han Lotto-millionær, den anonyme kjøperen fra Verdal som stakk av med den ettertraktede brannbilen fra Bindal. For etter en beinhard og intens budkrig endte kjøpesummen på 146.000 kroner.

– Helt utrolig! Det var spenning til siste slutt. Bare de siste to timene før budfristen gikk ut fikk annonsen på Finn 10.000 treff. I de siste minuttene sto det mellom en kar fra Bergen og en fra Verdal. Til slutt var det verdalingen som fikk tilslaget på 146.000 kroner, sier varabrannsjef Eskil Svarstad i Bindal kommune til NRK.no.

For halvannen uke siden la Bindal kommune ut den 32 år gamle brannbilen for salg og responsen lot ikke vente på seg. I løpet av kort til oppsto det full budkrig på finn.no.

– Jeg er selv mye på Finn, men har aldri opplevd noe i nærheten av de vi har sett i dag. Vi har nok rett og slett undervurdert hvor mange bilentusiaster det finnes her til lands, sier varabrannsjefen.

Fra den gamle brannbilen ble lagt ut på salg på Finn.no onsdag 20. februar, doblet det seg fra 40.000 til 90.000 kroner på to dager.

Created by InfoDispatcher

Varabrannsjef Eskil Skarstad og kollegene håpet på 15.000 for den gamle brannbilen.- Vi er storfornøyd med salgssummen, sier han.

Skarstad fikk tillegg fått rundt 150 mailer og 50 telefoner fra interesserte kjøpere.

– Vi hadde aldri trodd det skulle bli såpass stor interesse rundt denne bilen, men det er jo veldig morsomt, sier Skarstad.

Vil være anonym

Mannen fra Verdal som fikk tilslaget på brannbilen har sagt til kommunen at han vil være anonym.

– Det må vi respektere. Men her på brannstasjonen har vi spøkt med at kjøperen vil få problemer med å være anonym når han hhar kjøpt Norges mest ettertraktede brannbil, sier Skarstad.

Kollegene på brannstasjonen gjør seg sine tanker rundt den høye salgssummen.

– Ja, det har vi spekulert mye på. Det kan jo være gode ryktet Toyota har. Den ble ikke opprinnelig bygd som brannbil, og det synes kanskje mange gjør bilen ekstra interessant. Og så er det jo en fin liten bil da, sier Skarstad.

Vært i bruk siden 1981

Brannbilen har vært i bruk i kommunen siden 1981 og har siden den gang vært en trofast følgesvenn for brannmannskapet i kommunen.

– Den har vært med på store stort og smått. Derfor er det nok ganske rart for de litt eldre brannmennene at den skal selges, sier Skarstad.

Har en bil til

Brannvesenet i Bindal har en god nyhet til alle som nå er misunnelige på den anonyme brannbileieren i Verdal. De har nemlig en brannbil til, som de også vurderer å selge.

– Den er nesten identisk med den som ble solgt i dag. Den er litt nyere, enn 1984-modell som har kjørt bare 4572 kilometer. Så om det er noen som er interessert, er det bare å ta kontakt, sier varabrannsjefen.

Mange gamle brannbiler i Norge

Ifølge tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap er det nok ikke bare brannbilen i Bindal som bør få lov til å pensjonere seg. Hele 257 av landets 1932 brannbiler er veteraner og gjennomsnittsalderen på bilene er over 16 år.

NRK.no har gjennom flere artikler fokusert på hvilke konsekvenser det kan få under utrykning.

Skarstad er derfor glad for at de er en av kommunene der den politiske ledelsen har prioritert å kjøpe ny brannbil.

Byttes ut til våren

Brannbil til salgs

Bilen som snart trer av er en Toyota Hilux 1981-modell og er fortsatt i drift.

Foto: Bindal kommune

Bilen som snart trer av er en Toyota Hilux 1981-modell og er fortsatt i drift. Den begynner derimot å bli liten til dagens utstyr og blir derfor byttet ut med en større og mer moderne modell til våren.

– Vi ble rett og slett nødt, sier Skarstad, som kan fortelle at bilen er relativt pent brukt grunnet de små forholdene i kommunen som i dag har rundt 1560 innbyggere.

– Det er ikke så lange avstander her, så den har stått en del i ro og ikke gått så langt.

Må utvide brannbilgarasjen

Brannbilen som skal erstatte den gamle Toyotaen er en 1998-modell Sprinter. Det betyr at brannvesenet i Bindal vil trenge en større garasje.

– Den nye bilen er betraktelig større, derfor må vi utvide garasjen, sier Skarstad.

Men om pengene Skarstad og kollegene har klart å få for gammelbrannbilen, er det politikerne som bestemmer.