Hopp til innhold

Nå nærmer det seg

: Lørdag ettermiddag var det kun tre broseksjoner igjen på lasteskipet som brukes til å frakte byggeklossene til Hardangerbroen.

Helgen 30. september startet løftejobben midt i Hardangerfjorden . 370 tonn tunge broseksjoner ble heist opp fra fjorden og montert i det som skal bli Norges lengste hengebro, og den syvende lengste i verden.

Lasteskipet som brukes for å frakte seksjonene hadde opprinnelig 23 biter om bord, og 4. november var det kun tre igjen.

Seksjonene, som har blitt fraktet fra et verft i Shanghai i Kina, blir heist opp ved hjelp av kraner som er plassert på kablene.

Når Hardangerbroen står ferdig – etter planen i juni 2013 – vil hovedspennet være på 1 310 meter, og den vil ha kostet om lag 2,3 milliarder kroner.

Broen går fra Vallavik i Ulvik og Bu i Ullensvang, og vil erstatte ferjestrekningen Bruravik–Brimnes.