Vegdirektoratet vil slå sammen norske bompengeselskap for å redusere byråkratiet. Men bransjen selv frykter at store selskap kan føre til flere bompengebyråkrater.
Direktoratet vil gjøre innkrevingen mer effektiv. Derfor har de bedt samferdselsdepartementet om å redusere tallet på bompengeselskap fra 47 i dag, til maks ett per fylke.
– Det har fått en struktur med et stort antall med styrer og ledere. Alt i alt, et veldig byråkrati. Med få selskap reduserer vi byråkratiet, sier seniorrådgiver Harald Håkonsen i Vegdirektoratet.
– Det er effektiv drift
En gjennomgang riksrevisjonen har gjort av hvor bompengene blir av, viser at 10 prosent av pengene som brukes på drift går til administrasjon.
Det er altså ikke i styrehonorar og administrasjon de store summene havner.
– Det ser ut som om det skal være mye å hente på administrasjon. Det vil en kort og godt ikke få, mener høyrepolitiker Torill Eidsheim som leder Norveg finans, bompengeselskapene sin organisasjon.
– Det er faktisk effektiv drift innen adminstrasjon i bransjen i dag, hevder hun.
Frykter mer administrasjon
Eidsheim mener det ikke er de mange selskapene som er pengesluket.
– Jeg frykter heller at det vil føre til mer administrasjon med regionale bompengeselskap, sier hun.
De store summene går til finanskostnader, utstyr og selve innkrevingen. Utgifter som ikke uten videre blir redusert med færre selskap.
Feil å spare noen tusenlapper
Et vanlig norsk bompengeselskap har under et halvt årsverk i administrasjonen.
Styreleder i Hardangerbrua AS Einar Lutro mener inntjeningspotensialet i vegdirektoratet sitt forslag er minimalt.
– Jeg syns det er feil fokus å spare tusenlapper istedenfor å se på de store summene som kan spares inn, sier Lutro.
Forslaget frå vegdirektoratet ligger nå hos samferdselsdepartementet.