Hopp til innhold

Her kommer bussene raskest frem

I rushet holder bussene i norske byer en snittfart på godt under 30 kilometer i timen. Bussene i Bergen kommer seg raskest frem – tregest går det i Trondheim.

Busser i Bergen

27 KM/T: Bussene kommer seg raskest frem her i Bergen sentrum.

Foto: Arne Halvorsen, Flickr

Tar du buss hjem fra jobb i Bergen kommer du mye raskere frem enn i Oslo, Stavanger og Trondheim. Nye tall fra statsbudsjettet viser hvor raskt bussene flyter gjennom rushtrafikken i storbyene.

Målingene er gjennomført av Statens vegvesen i de fire største byene siden 2009.

Mens bussene i Bergen holder en gjennomsnittsfart på over 27 kilometer i timen, ligger de tre andre storbyene et godt stykke bak. Tregest går bussene i Trondheim, der snittfarten ligger under 24 kilometer i timen.

Likevel har de opplevd formidabel bussvekst i Trondheim .

Tregere i år enn i fjor

Det blir også mer og mer venting for de kollektivreisende. Målingene fra statsbudsjettet viser at snittfarten for bussene enn tregere i 2012 enn i 2011.

I alle storbyene er problemet at bussene står i køer sammen med all annen trafikk. Mangel på egne kollektivfelt får skylden hos de ansvarlige for samferdsel i alle byene.

– At farten går ned blir forklart med dels en tydelig økning i biltrafikken, som igjen slår ut på fremkommeligheten for buss og trikk på veiene, står det i statsbudsjettet.

Busser i rushet

Gjennomsnittsfart for busser i storbyene. Målingene for Bergen begynte i år, og i Stavanger begynte målingene i 2010. Kilde: Statsbudsjettet / Samf. dep.

Foto: NRK

Bergen bedre enn sitt rykte

Det er i Bergen at bussjåførene kan holde høyest hastighet når morgen- og ettermiddagsrushet slår inn. Bussene i Bergen kjører i snitt 27 km/t gjennom rushet – langt bedre enn de andre byene.

Dette viser at busstilbudet i byen har fått et ufortjent dårlig rykte over tid, mener samferdselssjef i Hordaland, Anne Iren Fagerbakke.

– Både bergensere og hordalendinger selv, men også folk fra mer sentrale strøk, har en tendens til å synes at vi ikke er kommet langt nok i kollektivarbeidet. Men dette viser at vi nok har et bedre rykte enn mange skal ha til det til, sier hun.

Et nytt kollektivnett med stamruter og flere avganger får æren for at bussene i Bergen kjører fortere enn i Oslo, Trondheim og Stavanger. Byen har også fått flere nye kollektivfelt for busser de siste årene.

Les også: Saknar kollektivpengar til Stavanger I Bråstopp for Ruter

Busser Trondheim

23,7 KM/T: Trønderne bruker lengst tid på å komme seg gjennom rushtrafikken med buss.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK

Resepten: Kollektivfelt

Det er slike kollektivfelt som pekes på som den store løsningen for å bussene raskere frem. I Rogaland og i Oslo skulle de ønske seg flere dedikerte felt til bussene.

– I Oslo er det generelt stappfullt på veiene i sentrum og ut av byen. Vi har ikke egne kollektivfelt og buss og trikk må stå og stampe i samme kø som bilene. Det er en av de største utfordringene vi har, sier kommunikasjonsrådgiver i Ruter, Gro Janborg til NRK.no.

Stavanger er i tillegg byen der pilene peker feil vei. Mens snittfarten i andre byer har gått opp i de andre byene de siste fire årene, stuper Stavanger feil vei.

– Hastigheten går ned, og det er vi overhodet ikke fornøyd med. Det faktum at vi ikke har egne kollektivfelt er en viktig årsak.

– I tillegg er området rundt Nord-Jæren en av de største vekstregionene i landet, og trafikkøkningen på bil må ta skylden, sier samferdselssjef i Rogaland, Anders Sæternes.

Oslo sentrum

24,9 KM/T: I Oslo er det lite plass til busser og trikker blant annen rushtrafikk. Oslo-bussene kjører likevel raskere enn bussene i Trondheim og Stavanger.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Ingen fornøyd med snittfarten

I Trondheim er de ikke videre bekymret for at de kommer dårligst ut på Vegvesenets målinger.

– Vi kan alltid ønske oss at det går raskere. Men fremkommeligheten gjennom Midtbyen i Trondheim er kjent for å være bra. Det viktigste er hastigheten i forhold til bilene, og selv om det ikke er gjort studier ser vi at bussene går mye raskere enn bilene, sier rådgiver Torbjørn Finstad i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Ingen av samferdselstoppene i byene er fornøyd med at det ikke går raskere enn rundt 25 kilometer i timen for en buss å komme seg gjennom rushet.

– Vi har fremkommelighetsproblemer i Oslo, og må blant annet løse det med at bussene slipper folk av på knutepunktene på T-banen. Men vi skulle absolutt sett at bussene kunne komme raskere frem, sier Janborg i Ruter.

– Jeg tror veldig mange av oss vil kjøre kollektiv, men står i samme kø som vi gjør i når vi kjører med bilen. Kollektivfelt er viktig for å få flere reisende, for å kutte reisetiden og ha attraktive miljøvennlige alternativ, sier Bergens byutviklingsbyråd Filip Rygg (KrF).

  • Hva syns du om at bussene knapt kjører raskere enn 25 km/t i rushet?