Hopp til innhold

Kleppa vil kontrollere utenlandske turistbusser

Fra neste sommer skal det innføres nye regler for utenlandske sjåfører i Norge. Samferdselsministeren vil ha slutt på slavekontrakter.

Turistbuss Vikafjellet

VERST I VEST: Særlig på Vestlandet skal utenlandske sjåfører ha dårlige arbeidsforhold. Her er en turbuss på vei over Vikafjellet.

Foto: NRK

Utenlandske godssjåfører har kun lov til å være i Norge i sju dager sammenhengende. Tilsvarende regler eksisterer ikke i dag for sjåfører som frakter personer.

NRK fortalte torsdag at Vestnorsk Transportarbeiderforening slår alarm om elendige arbeidsforhold for utenlandske bussjåfører.

Kjell Dyngeland i Vestnorsk Transportarbeiderforening betegner kontraktene som «slavekontrakter».

– Mange tjener ned mot 15 kroner i timen og må sove i bussene, sier Dyngeland til NRK.

Vil lage regelverk

Magnhild Meltveit Kleppa

SKAL SKJERPE: Samferdselsmininster Magnhild Meltveit Kleppa vil innføre nye regler neste sommer.

Foto: Scanpix

Samferdselsdepartementet jobber nå med å utarbeide et regelverk om hvor lenge utenlandske turbusser og deres sjåfører kan være i Norge.

– Vi vil at de nye reglene skal være klare til sommeren 2012, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Hun sier de vil informere turoperatør-bransjen i god tid før sommeren, slik at de rekker å tilpasse seg det nye regelverket.

De nye reglene går ut på at utenlandske turbusser skal kunne være sammenhengende i Norge i 25 dager, totalt 30 dager i året. De utenlandske turbussene vil bli registrert på grensen.

– Dette er et resultatet av høringsutkastet som har vært ute og vi har lyttet til innspill fra ulike aktører. Vi tror dette er et kompromiss som både vil ivareta norske arbeidsplasser og en solid bussnæring, sier Kleppa.

Ønsker sterk norsk bussnæring

Hun mener det er viktig å jobbe for å beholde en sterk norsk bussnæring.

– Hensynet til beredskap er et argument her. Askeskyen viste hvor viktig det var med bussberedskap nasjonalt, sier Kleppa.

Reiselivsdirektør Hilde Charlotte Solheim i HSH

VIL RYDDE OPP: Charlotte Solheim i HSH vil at det ryddes opp i dårlige arbeidsforhold.

Foto: HSH

Uenig med Kleppa

Handel - og servicenæringens hovedorganisasjon (HSH) er enig med Kleppa i at utenlandske turbusser bør registreres på grensen, men de mener lovreguleringen bør stoppe der.

– Den seriøse delen av næringen er absolutt med på å rydde opp i næringen, men dette kan ikke skje ved at vi nekter utlendinger å operere i Norge,sier reiselivsdirektør Charlotte Solheim i HSH.

Frykter for få turistbusser

HSH mener ytterligere begrensninger av utenlandske turbussoperatører i Norge, vil skape problemer for turistnæringen.

– Den norske næringen klarer ikke å ta unna i høysesongen når det det er mange turister i Norge, sier Solheim.