Hopp til innhold

Slik blir Hardangerbrua

 

Nå kan du se det som blir norges lengste hengebro minutt for minutt.

Vegvesenet har satt 30. juni 2013 som foreløpig åpningsdato for broen som skal gå mellom Ullensvang og Ulvik.

Prosjektet omfatter også 2,4 km tunnel og 0,8 km vei i dagen. I tillegg skal det bygges 0,9 km gang- og sykkelveg frem til broen, melder Statens Vegvesen.

Prosjektleder Øivind L. Søvik kan fortelle at byggingen av broen går som planlagt.

– Nå har vi fått opp tårnene på begge sider av fjorden, forteller han til NRK.no.

Tårnene måler 202,5 meter på det høyeste.

Dette skal skje i 2011

Han kan fortelle at om vel en uke vil de ansvarlige for stålarbeid og montasje, Mt Høygård, overta arbeidet og gå i gang med å bygge en såkalt catwalk over fjorden.

Om arbeiderne spader rundt som modeller er ikke visst, men poenget er at de kommer seg tørrskodd over fjorden. Men hovedpoenget er at catwalken er en arbeidsplattform som gjør at arbeiderne kan være langs det som skal bli broen og legge til rette under utlegging av kabler.

Det er nemlig en kabel på 60 meter i diameter bestående av masse ståltråder som hovedsaklig bærer broen. Kabelen blir laget på broen ved at 6 millimeter tynne tråder blir lagt utover og tilslutt viklet sammen tilslutt.

Søvik forteller at bygging av catwalk og spinning av kabel er hovedaktivitetene i 2011.

Får deler med båt fra Kina

Videre i byggeprosessen vil 2012 gå med på å få på plass brokassen som kommer med båt fra Shanghai i Kina. Det er en stålkasse som kan sammenlignes med Askøy- og Nordhordlandsbroen.

– Brokassen kommer i seksjoner på 60 meter, og må sveises sammen og overflatebehandes, forteller han.

Dette vil foregå det siste året før åpningen av broen.