Vegvesenet har bare brukt 10 millioner kroner til sammen på å drifte Nordhordlandsbrua de første 15 årene. Det er like mye penger som Vegvesenet hadde regnet med å bruke hvert eneste år.
Altså - 140 millioner kroner mindre enn planen.
- Den har vist seg veldig stabil, og er i perfekt stand fortsatt. Den har vært spesielt billig å drive hittil. På 15 år har den kostet oss mindre enn ti millioner kroner, forteller regionvegsjef Olav Egil Ellevseth.
Fergefri kyststamveg
Han mener grunnen er en god konstruksjonen, har store slette flater og er godt overflatebehandla. Så billig er det å drifte flytebroene at Ellevseth vurderer flytende broer også andre steder på Vestlandet.
- Vi tror at flytende teknologi er fremtiden, sier regionveisjefen, som har en visjon om en fergefri kyststamveg.
Det betyr to nye fjordkryssinger bare mellom Bergen og Haugesund, fra Langenuen på Stord til Tysnes, og bro over Hardangerfjorden fra Fusa mot Os.
Vurderer nye flytebroer
Begge stedene kan flytebro trolig passe fint. Og med bakgrunnen i erfaringene fra Nordhordlandsbrua, kan flyte-planer bli hentet frem igjen.
- Det er litt avhenging av vær og vind og dønninger, og hvor mye ekstremvær som kan komme på det enkelte stedet, sier Ellevseth.
- For det kommer flere fjordkryssinger?
- Ja, helt sikkert, svarer regionvegsjefen.