Hopp til innhold

Lær nye språk med kondomer

Bergensungdom skal nå fatte interesse for fremmedspråk gjennom kondomer og ølbrikker.

Språkkampanje

LITT AV HVERT: Kondomer, buttons og ølbrikker skal få ungdom til å fatte interesse for andre språk.

Foto: Rebecca Nedregotten Strand/NRK

Det er i alle fall målet til EU-kampanjen Double Bubble som går for seg i Bergen i disse dager.

Behovet for folk med fremmedspråklig kompetanse er stort og voksende og utradisjonelle medtorder blir tatt i bruk for å vekke interessen.

Står du stødig?

Men kan ølbrikker, kondomer, klistremerker og plakater med utenlandske tekster inspirere unge til å lære seg fremmedspråk?

Kreftene bak EU-prosjektet Double Bubble er sterk i troen på at flere ungdommer vil ønske å lære seg dansk, tysk, svensk og islandsk.

Bergen kino og Studentsenteret er åstedene for markedsføringen. På kinoen kan du blant annet lese lappen «Står du stødig» på islandsk over pissoaret. På kampanjebordet ligger det kondomer på påskriften «Vil du?» på flere språk.

Flere andre steder rundt om i lokalet henger det mystiske lapper.

- Det er ikke slik at det er en trylleformular for å lære språk. Det er først og fremst en holdningskampanje, sier Endre Brunstad, førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen som står bak kampanjen.

Stort behov

Behovet for folk med flerspråklig kompetanse er stort og voksende. Det forteller Annlaug Bjørsnøs, prodekan for undervising ved Humanistisk Fakultet på NTNU i Trondheim. Hun har tro på de noe utradisjonelle virkemiddelene som nå blir tatt i bruk

- Det er en bitte liten start for å innta et annet perspektiv til åpne seg for det som er litt annerledes. Da blir det lettere å åpne seg for det som er mer annerledes senere, sier hun til NRK Hordaland.

Også Natalia Mæhle er positiv. Markedsføringseksperten er stipendiat ved institutt for strategi og ledelse på NHH. Hun tror virkemiddelene kampanjen bruker er midt i blinken for målgruppen.

- Det virker veldig morsomt, lærerikt og spennende. Det er akkurat slik en kan kommunisere budskapet sitt til unge mennesker.