Hopp til innhold

– Håndverkere dropper bilbelte oftere enn andre bilister

– Folk i såkalte pizza- og håndverksbiler har et særlig stort forbedringspotensial, sier overingeniør i Statens Vegvesen, Tom Børslid.

Illustrasjonsfoto bilbelte
Foto: Solfrid Leirgul Øverbø / NRK

Børslid har ansvar for Statens Vegvesen sine trafikkontrolle i Bergen og omegn, og grunngir påstanden med egen observasjon.

– Når vi av erfaring vet at det er flere beltesyndere i håndverksbiler, prøver vi å være særlig på vakt når det kommer en håndverksbil forbi, sier han.

Statens Vegvesen gjennomfører trafikkontroller daglig, og på en vanlig beltekontroll stoppes mellom 60 og 70 biler.

– Forferdelig sløvt

Uttalelsen overrasker distriktssekretær i hordalandskontoret til EL & IT Forbundet, Jan Erik Larsen. EL & IT Forbundet er et fagforbund som organiserer blant annet elektrikere.

– Dette er totalt nytt for oss, men jeg tviler ikke på at det er sant når vegvesenet sier det er sånn. Det er forferdelig sløvt hvis våre folk ikke beskytter seg bedre, sier Larsen.

Heller ikke Jorge Dahl, som representerer rørleggerne i Fellesforbundet, har erfaring med belteløse kolleger.

– Det forbauser meg at vi skal være mindre flinke enn andre, sier han.

– 10 prosent er beltesyndere

– Generelt sett kan vi si at rundt 10 prosent av alle biler har én eller flere belteløse passasjerer, sier Tom Børslid. 

I år skal Statens Vegvesen Region Bergen kontrollere 59000 biler.