– Det er bittert, men man får ikke gjort noe med det, sier vaktmester Torleiv Strand.
På lang sikt går de ansatte en usikker skjebne i møte, og nå rettes søkelyset stadig mer mot de utenlandske sjåførene. Bransjen mener at de ofte lar være å betale bompenger og stikker av fra vektkontroll.
- LES OGSÅ:
– Rå bransje
– Utlendingene overtar alt vi driver med. Og når den norske stat bruker dem til hovedtransportører, så blir vi skviset ut, sier sjåfør Leif Steinar Holdal.
I dag er det hektisk møtevirksomhet, der bostyrer skal prøve å redde det som reddes kan.
– Det er en rå bransje, og den er nesten ute av kontroll. Utlendinger driver med dieseltyveri, og selger diesel til andre utlendinger. De passerer bom, og de betaler ikke fartsbøter, sier styreleder Kristoffer Kvame.
Legger ikke skyld
Han er forsiktig med å si at utenlandske aktører er direkte årsak til at Valdre Last nå er konkurs.
– Men vi får en konkurranse på sjåførsiden og den trafikken som vi er i konkurranse med, som blir vanskelig.