Hopp til innhold

Forsker: – Lekser har en positiv effekt

Norsk forskning viser at en gjennomsnittlig elev gjør det bedre på skolen ved å ha lekser, men effekten er liten.

En jente sitter ved en pult og gjør lekser

LEKSER: Flere forskere peker på at lekser har en positiv effekt for mange elever, men leksene kan også bidra til å øke forskjellene mellom elevene.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– Vi fant at lekser har en positiv effekt, men den er ganske liten, sier Torberg Falch, professor i samfunnsøkonomi ved NTNU.

Sammen med forsker ved Statistisk sentralbyrå (SSB) Marte Rønning har han analysert effekten av hjemmelekser.

– Vi kan illustrere effekten slik: Dersom man fikk lekser til hver time i et fag i stedet for aldri, var effekten at 1 av 20 elever gikk opp én karakter. Det er grunn til å tro at alle blir litt flinkere, mens det hos 1 av 20 gir såpass stort utslag at det gir bedre karakter, sier Falch.

– Hadde man ikke hatt lekser i det hele tatt, hadde bildet vært snudd på hodet. Da hadde man risikert at alle hadde blitt litt dårligere, mener han.

Det har vakt reaksjoner at flere foreldre har startet kampanjen «Leksefri familie». De vil at foreldrene selv skal bestemme om barna deres skal ha hjemmelekser eller ikke.

– Dette er ikke et opprør mot skole eller lærere, dette er et oppgjør med en tradisjon som det viser seg har veldig liten effekt, sier initiativtaker og pappa Roger Sjursen.

– Presterer bedre

Konklusjonen om at lekser har liten effekt, deles ikke av førstelektor Torgeir Onstad ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.

Han viser til en undersøkelse i 2008, hvor man vurderte effekten av lekser hos elever i videregående skole.

– Det var en tydelig tendens til at klassene som ble gitt mye lekser, samlet sett presterte bedre, sier Onstad.

– Man så også en viss tendens til at dem som brukte mye tid på lekser, scoret dårligere på tester. Det er kanskje ikke så rart, ettersom noen som strever med et fag, vil trenge mer tid på leksene. Men den svake eleven lå på et høyere nivå i en klasse med mye lekser enn en svak elev i en annen klasse.

– Kan gi økte forskjeller

Marte Rønning, SSB.

– ULIKHETENE ØKER: Marte Rønning, forsker ved SSB, sier at effekten av lekser ikke er positiv for alle.

Foto: Studio Vest

SSB-forsker Marte Rønning peker på at norske data viser at gjennomsnittseleven tjener litt på å få lekser, men ifølge forskeren kan også lekser bidra til å øke forskjellene mellom elevene.

– Elever fra lavere sosiale kår som får lekser, gjør det faktisk dårligere enn elever fra tilsvarende bakgrunn som ikke får lekser.

Hennes forskning har vist at skoleklasser som får lekser, har større forskjeller i elevprestasjoner enn leksefrie klasser.

– Vi kan ikke si nøyaktig hva det skyldes, men vi vet at foreldre med lav utdanning hjelper barna mindre med lekser. Får du ikke hjelp og blir pålagt masse lekser, kan du miste motivasjonen og gi opp, sier Rønning.

AKTUELT NÅ