– Nordlendinger er allergiske mot bompenger. Her oppe er vi ikke vant til dette, sier daglig leder Fredrik Torbjørnsen ved Sulland bil i Bodø.
Han mener flere bilister får «eksem» av å tenke på at de snart må punge ut for å kjøre inn og ut av sentrum.
– Medisinen finner de hos oss. Det er elbil.
Så langt i år har han solgt 104 elbiler. På samme tid i fjor var antallet 54.
Også på Imaas Bil går salget av elbiler unna, forteller daglig leder, Terje Gudbrandsen.
– De siste ukene har vi hatt en voldsom økning i etterspørselen av elbiler. I tillegg har dobbelt så mange kunder bestilt elbil og skrevet under på kjøpekontrakt.
Bompenger fra 15. oktober
Fra 15. oktober settes bompengeringen rundt Bodø i drift. Ved de sju nye bomstasjonene, slipper elbiler å betale. Det har staten bestemt.
En av dem som det siste året har kjøpt elbil er Henrik Nørve.
– For meg spilte bompengene en stor rolle da jeg gikk for elbil. Når du passerer bomringen 3-4 ganger hver dag, først på jobb og så for å møte venner eller gå på kino på kvelden, blir det mange passeringer. Jeg sparer en del penger.
Én passering i den nye bomringen koster 15 kroner. Bilister som inngår AutoPASS-avtale betaler maksimalt 1080 kroner i måneden.
- Les også:
Bypakke Bodø
Bompengene skal være med på å finansiere Bypakke Bodø, som blant annet skal sikre kommunen en ny innfartsveg. Prosjektet koster 2,9 milliarder kroner. Av det skal bilistene betale 72 prosent. Innkrevingstida er satt til 15 år.
Prosjektleder for Bypakke Bodø i Statens vegvesen, Odd Inge Bardal, er foreløpig ikke bekymra for at flere elbiler går utover inntjeninga.
– Vi har tatt høyde i beregningene våre for en del elbilbruk, men det kan tenkes at vi ikke har beregnet dette høyt nok, sier Bardal.
Han er likevel ikke i tvil om at lånet ikke vil bli betalt innafor innkrevingstida.
Går med underskudd
Bomstasjonene som nå kommer rundt Bodø sentrum er ikke de første i regionen.To vegutbedringer og ny Tverlandsbru er alle bompengefinansiert.
Beregninger fra Veipakke Salten viser at elbilpasseringer her ga et tap på nesten 1,4 millioner kroner fra januar til juni i år.
Elbileier Henrik Nørve vil ikke være med på at han er en slags gratispassasjer. Han mener at han uansett er med på å bidra.
– Jeg er veldig glad for at fritaket. Jeg blir litt belønna for å velge miljøvennlig.