Ifølge Norges turistbarometer er reiselivets forventninger til sommersesongen 2013 i Norge på sitt laveste siden 2009 - et år som på sin side var sterkt preget av finanskrisen og usikkerhet.
Årsaken er en vår med mye dårlig vær i Europa, noe som trolig fører til mindre etterspørsel for nordlige ferieturer. I tillegg peker konjunkturene i viktige markeder nedover.
– Har fortalt om vakker natur i 120 år
Direktør i Virke Reiseliv, Hilde Charlotte Solheim, mener Norge må være oppmerksomme på at turistene ikke kommer av seg selv, til tross for at vi kan by på vakker natur.
– Norge er kaldt, dyrt og langt borte. Da holder det ikke at vi har fin natur. Det har alle. Vi må ha søkelys på hvor vi kan tjene penger. I 120 år har vi fortalt verden at vi har natur, men vi må guide folk inn til opplevelsen, mener Solheim.
– Mens vi sover i timen og skryter av naturen vår, melder julenissen flytting til Finland, fortsetter hun.
- Les også:
- Les også:
(artikkelen fortsetter under)
Tøffe konkurrenter
Solheims bekymringer deles i Konjukturbaromenteret for Nord-Norge som ble lagt frem i vår. Der advares det mot svært hard konkurranse fra Norges viktigste konkurrenter, alpelandene, Skottland, Island, Sverige og Finland.
De kan også by på vakker natur, men har alle tydelige reiselivssatsinger og et vesentlig lavere kostnadsnivå.
– Norge må intensivere kartleggingen av hvilke attraktive produkter og markedskoblinger som finnes, heter det i rapporten.
– Skriker etter mer forskning
Norges største forskningsprosjekt innen reiseliv, «Opplevelser i Nord» ved Nordlandsforskning, har forsket mye på hvem som besøker Nord-Norge og hvordan de opplever det.
Konklusjonen er blant annet at konkurrerende land er langt flinkere enn Norge til å skreddersy opplevelser for den enkelte turist. I tillegg har de aller fleste land et vesentlig lavere kostnadsnivå.
Canada er for eksempel kommet langt i å skreddersy turistopplevelser til den enkelte kunde. Og Island har tre-fire ganger mer turisme enn Norge.
(artikkelen fortsetter under)
– Vil ha aktiviteter, kunst og kultur
Solheim mener norsk turistnæring må endre søkelys fra den gamle volumturismen. Norge må kompensere for konkurranseulempene, mener hun.
– Vi anbefaler en spisset turistsatsing. Markedet vil ha aktiviteter, kunst og kultur. Operatørene etterspør flere unike opplevelser og tilbydere, men får ikke tak i dem.
Solheim etterlyser derfor mer forskning, tettere samarbeid og ikke minst at Handels- og næringsdepartementet tar forskningsfunn på alvor.
– Det er et brudd mellom gode forskningsfunn og analyser og politikkutformingen. Reiselivet er stebarn i Handels- og næringsdepartementet. Det burde ligge under Kommunal- og regionaldepartementet, mener hun.
Håp i Asia
Men ikke alt er helt svart. Selv om det blir stadig tøffere å få tak i de europeiske turistene, så åpner det seg stadig nye markeder.
Ifølge Konjukturbaromenteret for Nord-Norge fremstår veksten i turisme fra fremvoksende økonomier som Kina, India og Russland som lovende.
– Utreisen fra disse landene har økt kraftig de siste årene, og spesielt Nord-Norge har siden 2005 hatt en stor økning i kommersielle gjestedøgn fra Russland og Kina, heter det i rapporten.
– Samtidig seiler Sør-Korea opp som et nytt og spennende marked. Det er nå satt
opp charterruter til Norge og utviklet 13 ulike Norges-pakker. Sørkoreanerne er opptatt av snø og fjell, og de vil ha opplevelsesbaserte ferier som Nord-Norge har mye av.