Hopp til innhold

Bygger gassferger i Polen

Torghatten Nord AS har besluttet at de fire nye fergene som skal gå på indre og ytre Vestfjorden fra 2013 skal bygges ved verftet Remontowa i Gdansk i Polen.

Bjørn Laksforsmo(tv) og Jan Paszkowski

SIGNERTE AVTALE: Administrerende direktør i Torghatten Nord, Bjørn Laksforsmo(tv) og nybyggsdirektør ved verftet Remontowa, Jan Paszkowski.

Foto: Toghatten Nord

Administrerende direktør i Torghatten Nord, Bjørn Laksforsmo er svært godt fornøyd med beslutningen.

– Remontowa er et trygt valg for oss. De har lang erfaring på bygging av ulike typer ferger og sitter med en solid kompetanse på gassferger. I tillegg har vi allerede erfaring med Remontowa ettersom vi har fire ferger under bygging der allerede, noe som er med på å gi oss ytterligere tillit til at beslutningen er riktig for Torghatten Nord, sier Laksforsmo.

Ser frem til nye ferger

Også kaptein Fred Halvard Fagermo på «MF Bodø», et av fartøyene som skal erstattes med nye gassferger, er fornøyd.

– Dette blir helt klart første steg mot en ny æra, både for oss som er om bord og for våre passasjerer. Vi opplever at det er veldig mye fokus rundt dette anbudet og de nye fergene – spesielt fra lokalbefolkningen, men også blant reiselivsnæringen i inn- og utland, sier Fagermo.

Verft med lang lang fartstid

Verftet Remontowa S.A ble etablert i 1952 i Gdansk i Polen. Med opp mot 60 års erfaring er Remontowa blitt en av de store aktørene i Europa innen skipsbygging og ombygging av fartøy. Kvalitetsmessig er verftet også anerkjent av ulike klasseselskap som Det Norske Veritas og Lloyds.

– De vant ikke bare på pris, men også på kvalitet og leveringsdyktighet, sier Laksforsmo.

Den nye Vestfjordferga

GASSFERGE: Slik vil de nye gassfergene se ut. De fire nye fergene skal gå i det høyeste fartsområdet i Norge.

Foto: Torghatten Nord


Siden 1999 har Remontowa levert over 15 ferger til Norge, hvorav fire gassferger til Norge. Remontowa er også store på ombygginger, og har gjort flere store fergeombygginger for norske redere.

Styrker sin posisjon i Norge

Verftet ser på kontraheringen som en bekreftelse på deres sterke markedsposisjon i Norge. Nybyggingsdirektør Jan Paszkowski sier de vil jobbe hardt for at fergene skal være godt egnet for den krevende operasjonen.

– En av de viktigste kontrakter for Remotowa. Den bekrefter at vi er anerkjent som gassfergebygger i det norske markedet. Vi planlegger å utvikle konseptet videre, og ser for oss at dette er et viktig steg i retning av å forsterke vår arkedsposisjon i Norge ytterligere, sier Paszkowski.

De fire nye fergene vil ha en kapasitet på 80-120 biler og 390 passasjerer.

Hastigheten vil være på 12 – 19 knop.