Hopp til innhold

Vegvesenet bygger bro med kinesisk stål: – Det er dobbeltmoralisme

Til den nye Hålogalandsbrua som er under bygging i Narvik, bruker Statens vegvesen i stor grad stål fra Kina. På grunn av klimakrav blir lokalt, norsk stål for dyrt.

Modell av Hålogalandsbrua

Til den nye Hålogalandsbrua som er under bygging i Narvik, bruker Statens vegvesen nesten utelukkende stål fra Kina. Tidligst i 2017 vil brua stå ferdig.

Foto: Illustrasjon: Cowi AS/Statens vegvesen

Fylkesrådsleder Thomas Norvoll i Nordland beskylder det offentlige for dobbeltmoralisme.

Han mener staten på den ene siden stiller knallharde miljøkrav uten selv å ta hensyn til det når de kjøper industriprodukter.

Tomas Norvoll

Tomas Norvoll, fylkesrådsleder i Nordland mener særnorske regler truer norsk industri.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

– Paradokset er når staten eller vi i fylkeskommunen for den del kjøper stål for å bygge for eksempel bruer eller veier, så er det ikke noe krav om at stålet skal være mest mulig miljøvennlig, forklarer fylkesrådsleder Tomas Norvoll fra Arbeiderpartiet.

Kjøper stål fra Kina

Nordens ledende stålprodusent, Celsa i Rana, ble pålagt av staten å investere 350 millioner kroner i et renseanlegg for å få ned utslippene.

Men når den samme staten skal kjøpe inn stål gjelder ikke klimakravene. Til den nye Hålogalandsbrua som er under bygging i Narvik, bruker Statens vegvesen i stor del stål fra Kina. Celsa har imidlertid levert stål til armeringen i brua, men det holder ikke, mener Norvoll.

– Det er helt åpenbart dobbeltmoralisme. Vi gir en bedrift et pålegg om å ha en dyrere produksjon enn sine konkurrenter uten at vi gir dem noe tilbake i konkurransen. Slik kan vi ikke ha det, sier Norvoll til NRK.no.

Krever logisk regelverk

Knut E. Sunde

Direktør Knut E. Sunde mener norsk industri tåler strenge miljøkrav

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Torsdag var politikere og næringstopper fra hele landet samlet på konferanse i Bodø om framtiden for norsk industri. Direktør Knut E. Sunde i Norsk industri mener regelverket må tilpasses den norske industrien.

– Vi tåler både klima- og forurensningskrav, så lenge det er en logikk i det. Vi kan konkurrere på lik linje med EU-landene, men ikke hvis de har en fordel i forhold til oss, sier Sunde.

Norge har verdens reneste prosessindustri. Men kampen om kundene er beinhard når konkurrenter i utlandet ikke har de samme miljøkravene. Norvoll krever at dagens regelverk må endres.

– Bedrifter som er klimavennlige må belønnes. Slik det er nå blir utfallet karbonlekkasje og økte utslipp. Her er vi nødt til å få inn en ny politikk, sier fylkesrådslederen i Nordland.

Vanskelig å få innført

Men ifølge Norges første europaminister er det vanskelige å få igjennom nye regler som kan belønne norsk industri innenfor konkurransereglene i EU.

– Vi må jobbe for at man får en reel prising av karbon slik at det blir dyrere å forurense. Da blir norske de norske bedriftene som forurenser minst mer konkurransedyktig. Det er langt frem for å få til en global karbonpris, men vi kjemper for å få det til, sier europaminister Vidar Helgesen fra Høyre.

Sunde frykter at norsk industri skal få EUs regelverk tredd ned over hodet.

– Helgesen må tidlig inn i prosessen slik at regelverket tar hensyn til den norske industrien. Vi kan ikke komme etter at EU har bestemt noe og si at det ikke passer oss. Vi kan ekspandere med base i Norge hvis forholdene blir lagt til rette for det. Hvis man er veldig firkantet så struper man norsk industri, sier Knut E. Sunde.

Klima i fokus