Slik forklarer Danbolt hvorfor Kaare Espolin Johnson ikke ble en del av det såkalte gode selskap mens han levde.
Modernismen har skylda
- Espolin begynte som illustratør i en tid hvor modernismen hadde sterk fremvekst. Og var det noe modernistene ikke kunne tåle så var det at bilder skulle ha andre funksjoner enn å være bilder, sier Danbolt.
Han mener en annen grunn til til at den nordnorske kunstneren ble holdt utenfor, var at det sentrale miljøet i Oslo på denne tiden var meget opptatt av modernismen og modernismens krav til bilder.
Følelser
- Men i dag er man opptatt av kunst som kan appellere til følelser og trekke den som ser inn i bildet, og det gjør jo Espolin Johnson meget sterkt, sier Danbolt.
Og nettopp fordi kunsten i dag er opptatt av dette, er Danbolt overbevist om at Espolin Johnson snart får en ny plass.
- Jeg tror ikke det tar lang tid før Espolin Johnson får sin helt naturlige plass i norsk kunsthistorie, sier han.